Esther Brons-Stikkelbroeck en Bert-Jan van den Akker vormen samen DOEN Legal, een advocatenkantoor in Zeist dat het anders doet. Zo anders dat zij op de afgelopen Kleine Kantorendag in Almere de Gouden Zandloper wonnen voor het kleine kantoor met de beste nieuwe producten en diensten. Zij leiden hun advocatenkantoor als een normaal bedrijf dat de wensen van de klant centraal stelt. “Wij denken dat de markt voor advocaten veel groter kan worden, als men tenminste bereid is op een andere manier te communiceren, te factureren en te handelen.”
Door Lucien Wopereis
Het prachtige pand van DOEN Legal in hartje Zeist maakt op het oog deel uit van een groot restaurant met een nog groter terras. De ingang van het bedrijfsverzamelgebouw is daardoor niet goed te zien. Dat komt ook door het hek om het terras, waar je doorheen moet om bij het advocatenkantoor te komen. Het is een doorn in het oog van Brons, zo vertelt ze tijdens een koffieafspraak al enige tijd voor de Kleine Kantorendag. “Wij willen juist heel open in de samenleving staan. Zo’n hek past daar niet bij. Wij zijn in gesprek met de uitbater om een oplossing te vinden.”
Openheid, transparantie, toegankelijkheid: het zijn begrippen die telkens terugkeren in het gesprek met Brons en Van den Akker. Volgens de twee advocaten is de advocatuur de aansluiting met de klant kwijtgeraakt, en is het de hoogste tijd dat advocaten stevig inzetten op herstel van die relatie. Advocaten moeten in gesprek met cliënten over hun verwachtingen, hun doelen. De klant centraal, tot in ieder detail. Wat ze nadrukkelijk niet willen zeggen is dat iedereen het moet doen zoals zij. “Ons bedrijf is géén blauwdruk.”
Maar je kunt er niet omheen, zeggen de twee: klanten willen op een andere manier bediend worden. Ze vragen een andere benadering van juridische dienstverlening. Niet langer uurtje factuurtje met een open en onzeker eind, maar vaste prijsafspraken, abonnementen of strippenkaarten. De klant van vandaag wil zekerheid en voorspelbaarheid. Het is niet alleen een financieel verhaal. Minstens zo belangrijk is de communicatie met de klant. Waar wil die naartoe, wat zijn zijn doelen? “Om de klant goed te kunnen bedienen, moeten wij heel goed weten wie ze zijn, en wat ze willen bereiken. Daar kom je alleen achter door veel met ze te praten,” zegt Van den Akker.
Ze weten waarover ze het hebben. Ze werkten beiden als advocaat bij CMS, en maakten daarna de overstap naar het bedrijfsleven. Van den Akker werkte als IP-counsel bij een groot modemerk, Brons adviseerde een franchiseorganisatie op juridisch gebied. “Wij hebben ervaring aan beide zijden van het spectrum. Wat wij zeggen over de communicatie en wijze van factureren is overigens niet eens zozeer kritiek, het is meer een constatering dat het oude systeem niet meer werkt. Wij denken dat de hele structuur van de advocatuur gaat veranderen. Het kan niet zo blijven zoals het nu is,” aldus Brons.
Innovatie
Het nauwere contact van advocaten met hun cliënten heeft ook andere gevolgen. Juist door een goede wisselwerking kunnen advocaten en ondernemers samen werken aan nieuwe producten. Zelf ontwikkelde DOEN Legal naar aanleiding van steeds terugkerende vragen van en over ZZP’ers de website Startlegal.nl. Op die website kunnen ZZP’ers startklare contracten vinden, toegespitst op de branche waarin ze werkzaam zijn. De bezoeker kan kiezen voor een startpakket ter waarde van 249 euro, met onder meer algemene voorwaarden en een overeenkomst van opdracht.
Ook kan de bezoeker losse contracten bestellen. Dat kost 149 euro per contract. De ingevulde contracten worden gecontroleerd op juistheid door twee studenten, die onder supervisie van Brons en Van den Akker werken. “Dit product is geen maatpak, maar het is ook zeker geen goedkope rommel die niet goed past. Het is iets precies daar tussenin. De ZZP’er komt er professioneel mee voor de dag.”
Voor de website is gekozen voor een ontwerp dat vergelijkbaar is met de website van DOEN Legal zelf: duidelijke blokken, weinig tekst. “Het ontwerp moet ons idee van juridische dienstverlening visualiseren. Dat werkt veel beter dan lange lappen tekst.”
Social media
Uiteraard zijn de advocaten ook actief op social media, al geven ze toe dat het soms moeilijk is om dat vol te houden. “Bijdragen op sociale media moeten wel passen bij jouw verhaal. Je moet echt iets te vertellen hebben, anders kun je het beter laten. Maar we hebben het razend druk, dus het schiet er wel eens bij in.”
Vanwege die drukte zijn ze op zoek naar een derde advocaat. Dat moet iemand zijn die de formule van het kantoor omarmt. Een vrije geest. “We hebben inmiddels al heel veel reacties gekregen, zelfs van mensen uit heel andere sectoren.”
Dit artikel is gepubliceerd in de Kleine Stand van de Advocatuur, gemaakt ten behoeve van de Kleine Kantoren Dag. Update 2 juli 2014: inmiddels is er een nieuwe advocaat werkzaam bij DOEN Legal: Janneke Mobron is per 1 juli 2014 in dienst getreden. De afgelopen acht jaar was Mobron als advocaat werkzaam bij Dijkstra Voermans in Utrecht. Ze zal zich bij DOEN Legal met name gaan richten op het helpen van klanten in de franchise sector. Daarnaast zal Mobron zich bezig gaan houden met ‘de verdere ontwikkeling van diverse innovatieve concepten van DOEN Legal’.