DLA Piper bestaat na de fusie met het Australische DLA Philips Fox uit 4000 advocaten, 1000 partners en 70 vestigingen in 31 landen. Het eind van de groei van s’werelds grootste advocatenkantoor is daarmee nog niet in zicht, zegt bestuursvoorzitter Sir Nigel Knowles in gesprek met het Londense City AM. Hij wil doorgroeien naar 5000 advocaten in 75 vestigingen. De blik is nu gericht op Mexico en Canada.
Knowles van DLA begon vijftien jaar geleden aan een “duizelig makende” hoeveelheid deals, schrijft City AM. Kroon op de boon was de fusie in 2005, toen DLA fuseerde met de Amerikaanse kantoren Piper Rudnick en Gray Cary Ware & Freidenrich.
Hoewel hij trots is op de omvang van het kantoor, is het nadrukkelijk niet zijn bedoeling om een Magic Circle– of White Shoe-firma te worden (de absolute topkantoren in Groot Brittannië en de Verenigde Staten), met de nadruk op complexe internationale M&A-deals of het begeleiden van ingewikkelde transacties op de kapitaalmarkt. “Wij willen een leidend advocatenkantoor zijn voor grote bedrijven op lokaal, regionaal en multinationaal niveau. We willen niet de firma zijn die binnenkomt om alleen even een klusje te klaren. Wij doen juist ook minder geprofileerd werk voor onze klanten, zoals het beheren van de vastgoedportefeuilles, procesvoering of kwesties die te maken hebben met de pensioenen van werknemers. Magic Circle-kantoren hebben niet de diversiteit die wij in huis hebben, en dat willen ze ook niet.”
Knowles ziet veel ruimte consolidatie in de juridische markt. “Geen enkel advocatenkantoor heeft meer dan een procent van het wereldwijde juridische budget (global legal market spending, red.) in handen. Ik denk dat er veel ruimte is voor consolidatie. Als dat inderdaad het geval is, dan loop ik liever voorop, dan dat ik achter de ontwikkelingen aanloop.”
Doorgroeien
Knowles denkt dat zijn kantoor kan doorgroeien naar 5000 advocaten en 75 vestigingen, waarbij hij zich overigens niet vastlegt op een tijdschema. Hij heeft zijn oog laten vallen op Mexico en Canada, en daarnaast op snelgroeiende markten als India, Zuid Korea en Indonesië. Laatstgenoemde landen hebben echter nog toegangsrestricties voor buitenlandse advocatenkantoren.
De wereldwijde financiële crisis is zeker niet zonder gevolgen gebleven, ook niet voor de relatie tussen advocatenkantoren en hun klanten, zegt Knowles. “Drie tot vier jaar geleden hadden de advocatenkantoren de broek aan. Nu geldt dat voor de cliënt. Grote bedrijven moeten bezuinigen, en in-house teams doen meer werk zelf. Dat betekent dat advocatenkantoren dichter tegen hun klant aan moeten schurken. Als je een betrouwbare zakelijke partner kunt worden, dan zal de cliënt je ook vertellen wat hem bezighoudt. Je moet deel van hun team worden.”