Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) heeft rechtsbijstandverzekeraar DAS op 28 juli veroordeeld tot betaling van een bedrag van € 15.000 aan een klant. De vordering van de klant, die de kosten van een door hem bij een geschil ingeschakelde advocaat vergoed wilde zien, werd daarmee deels toegewezen. Dat meldt Amweb.
De klager had zelf een advocaat ingeschakeld in een zaak, maar meldde dat pas aan DAS na het instellen van hoger beroep. De rechtsbijstandverzekeraar liet daarop weten dat het geschil gedekt was, en dat DAS de zaak van de externe advocaat kon overnemen. De klant sloeg dit aanbod af. Het hoger beroep werd gewonnen en de klant declareerde daarna € 22.351,73 ter vergoeding van de gemaakte advocaatkosten.
Volgens DAS heeft de klant veel te laat gemeld dat een externe advocaat was ingeschakeld. Ook stelt de rechtsbijstandverzekeraar dat de klant eerder geschillen had aangemeld en dus wist hoe de procedure werkt.
De geschillencommissie is met DAS van oordeel dat de klant de zaak te laat heeft gemeld. Volgens de klachtencommissie had de klant dat binnen een week kunnen en moeten melden bij DAS.
De commissie gaat echter niet mee in de redenering van DAS dat het handelen van de klant in strijd is met de polisvoorwaarden, waardoor het recht op rechtsbijstand helemaal vervalt. ‘De Commissie is evenwel anders dan Aangeslotene (DAS, red.) van oordeel dat het handelen van Consument in strijd met de polisvoorwaarden een volledig verval van het recht op rechtsbijstand, althans van het recht op vergoeding van de advocaatkosten, niet kan rechtvaardigen, maar dat de redelijkheid en billijkheid meebrengen dat het door Aangeslotene als gevolg van het handelen van Consument geleden nadeel op de vergoeding van de advocaatkosten in mindering dient te worden gebracht.’ Het nadeel voor DAS is dat de rechtsbijstandverzekeraar ‘gunstiger prijsafspraken’ had kunnen maken met de advocaat. De rechtsbijstandverzekeraar moet daarom € 15.000 van de € 22.351,73 aan advocaatkosten vergoeden.