Sinds de NOvA is gestopt met de financiering van de Geschillencommissie voor de advocatuur, hebben een kleine duizend advocaten en advocatenkantoren zich zelfstandig aangesloten. Hier kan nog meer bij; de commissie en de Consumentenbond roepen dan ook meer advocaten op om zich te registreren.
De Geschillencommissies voor de advocatuur (Consumenten en Zakelijk) werden opgericht door de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) in samenwerking met De Geschillencommissie en de Consumentenbond. De commissie is bedoeld als een laagdrempelig en goedkoop alternatief voor een gang naar de rechter bij conflicten tussen advocaten en cliënten. De commissie behandelt zowel incassogeschillen tussen advocaten en hun cliënten (zakelijk of particulier), als inhoudelijke geschillen tussen advocaten en zakelijke cliënten, bijvoorbeeld over de kwaliteit van de dienstverlening.
De NOvA financierde lange tijd de overkoepelende registratie van advocaten bij de geschillencommissie voor de advocatuur, maar besloot vorig jaar echter om de financiële bijdrage per 1 januari 2022 te beëindigen. De algemene raad vond het niet langer de taak van de NOvA om geschillen tussen advocaten en hun (zakelijke) cliënten te faciliteren, of om vorderingen van advocaten te incasseren.
Bovendien werd er volgens de Orde steeds minder een beroep gedaan op de commissie; zo daalde het aantal zakelijke klachten van 190 in 2015 naar 62 in 2020. Het aantal klachten van consumenten – bijvoorbeeld over de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de factuur – is met circa negentig klachten per jaar vrij stabiel.
Daarom zijn advocatenkantoren sinds 1 januari dit jaar zelf verantwoordelijk voor hun registratie bij de Geschillencommissie voor de advocatuur – consumenten en/of zakelijk –, tegen een eigen jaarlijkse bijdrage van respectievelijk 100 en/of 200 euro.
Profilering
Zowel de NOvA als de Geschillencommissie zelf benadrukken het belang dat zoveel mogelijk advocaten en hun kantoren zich aansluiten. ‘Door aansluiting bij de Geschillencommissie bieden advocaten hun cliënten een laagdrempelige en goedkope vorm van klachtafhandeling als er een geschil ontstaat over de dienstverlening of declaratie,’ liet de Orde eerder weten. ‘Dit voorkomt voor zowel de advocaat als de consument een gang naar de rechter.’
Aansluiting bij de Geschillencommissie is bovendien een positieve manier voor een kantoor om zich te profileren. ‘Door zich te registreren laat de advocaat zien zijn cliënten serieus te nemen en kan hij de klachtinformatie gebruiken bij het verbeteren van de kwaliteit van zijn dienstverlening,’ voegt de Geschillencommissie hieraan toe. Volgens een woordvoerder wordt er in de loop van het voorjaar een openbare lijst gepubliceerd met hierop alle aangesloten advocatenkantoren.
Voor meer informatie en aansluiten kijkt u op de website van de Geschillencommissie.