Per 1 juli zijn alle notariskantoren overgegaan op het Centraal Digitaal Repertorium (CDR). Doordat alle kantoren nu akten, repertoriumregels en aangiften overdrachtsbelasting digitaal kunnen versturen, hoeven er niet langer originele akten op papier naar de Belastingdienst te worden gestuurd.
De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) heeft het digitale plaform gerealiseerd samen met Belastingdienst en ICT-leveranciers. ‘Hierdoor zijn tijdrovende klussen, zoals het printen van het netrepertorium en het jaarlijks opgeven van akte-aantallen niet langer nodig. Ook zullen akten die ter registratie zijn aangeboden niet langer zoekraken of beschadigen. Bijzonder is dat veel notariskantoren tijdens het traject gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om mee te denken over de opzet en werkwijze van dit platform,’ aldus de KNB op de website.
De overgang naar het CDR startte eind oktober 2013. Doel was om halverwege 2014 het gehele notariaat op het digitale platform aangesloten te hebben. Deze doelstelling is gehaald. Maarten Visser, voorzitter van de stuurgroep, en vanuit de Belastingdienst betrokken bij de totstandkoming van het CDR is erg tevreden met de ‘optimalisatie van de procesketen tussen de Belastingdienst en het notariaat’. Visser: ‘Door deze digitale registratie kunnen de gegevens uit de akten gemakkelijker intern worden gebruikt, bijvoorbeeld voor de aangifte erfbelasting. Hierdoor kan de Belastingdienst het werk efficiënter gaan uitvoeren. Dat levert niet alleen voor de Belastingdienst een kostenbesparing op, maar ook voor het notariaat. Daardoor zullen ook de lasten voor de burgers lager gaan uitvallen.’