Bij de hack van een notariële ICT-leverancier afgelopen vrijdag, zijn volgens de KNB geen cliëntgegevens of bedrijfsdata buitgemaakt. De aanval was gericht op Managed IT, niet op de klanten, meldt het bedrijf. Sinds woensdag hebben de meeste getroffen notariskantoren weer toegang tot de systemen.
De betreffende notariaten kunnen zodoende weer akten passeren, nadat het werk sinds vrijdag zo goed als stil heeft gelegen; 96 notariskantoren konden in het geheel geen akten passeren. Managed IT is dinsdag begonnen met het weer online brengen van deze notariskantoren. In de loop van woensdag zouden zij allemaal weer moeten kunnen werken met hun systemen. Door de hack zijn zij uit voorzorg tijdelijk afgesloten geweest van verschillende servers en databases.
Bij de hack is een deel van de infrastructuur van Managed IT versleuteld geraakt, meldt de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB). Een gespecialiseerd bedrijf heeft de sleutel weten te bemachtigen, waardoor de volledige controle over het platform weer terug is.
Vervolgens zijn in de afgelopen dagen de systemen van het ICT-bedrijf opgeschoond en gecontroleerd op eventueel achtergebleven kwetsbaarheden. Tussen de regels van de (pers)berichten door valt op dat de beveiliging blijkbaar beter kon: ‘Daarnaast is aanvullende beveiligingssoftware geplaatst, multi-factor authenticatie ingevoerd en vindt continue monitoring plaats.’