Uit een enquête van ING samen met Wolters Kluwer blijkt dat driekwart van de advocatenkantoren de afgelopen drie jaar in nieuwe ICT-technologie heeft geïnvesteerd. Van de kantoren geeft 86% aan dat de investeringsbeslissing niet zonder obstakels verloopt. Dat laten ING en Kluwer weten in een persbericht.
Een groot deel van de advocatenkantoren werkt met administratieve technologie. Zo gebruikt 76% programma’s voor urenregistratie, -analyse en facturering. Bijna zeven op de tien kantoren heeft praktijkmanagement-software.
Technologie voor de inhoudelijke werkprocessen van advocaten wordt echter beperkter toegepast. Relatief eenvoudige software met elektronische sjablonen voor het opstellen van juridische documenten wordt maar door 53% van de kantoren gebruikt. Nog geen derde van de kantoren beschikt over technologie om zowel digitaal als mobiel te werken. Het gebruik van op de klant gerichte technologie, zoals klanten-apps of tools om zaken te visualiseren is ook nog beperkt.
Grootste obstakels bij de beslissingen om te investeren in technologie zijn de omvang van investeringen (24%) en het moeilijk rendabel krijgen van investeringen voor kleine kantoren (23%). Bij cloudoplossingen zijn de investeringen weliswaar beperkt, maar dit zal niet altijd bekend zijn; een vijfde van de kantoren heeft namelijk onvoldoende kennis van de technologie.
Kantoren die in staat zijn de technologische mogelijkheden te benutten, kunnen niet alleen efficiënter werken, maar versterken ook de binding tussen cliënt en kantoor, stellen de onderzoekers. ‘Vanuit juridische expertise en klantkennis kunnen met technologie commercieel interessante nieuwe diensten ontwikkeld worden. Door met technologie waarde voor de klant toe te voegen onderscheiden kantoren zich verder van de achterblijvers,’ aldus Sasja Winters, sectormanager zakelijke dienstverlening van ING in het persbericht.
‘In toenemende mate verwachten bedrijven en hun juristen dat advocatenkantoren technologie effectief gaan inzetten, niet alleen om de werkzaamheden van advocaten en de daarmee samenhangende declaraties te monitoren, maar ook om efficiënter te kunnen samenwerken,’ stelt Denise Koopmans, managing director bij Wolters Kluwer Legal.