Steeds meer Amerikaanse advocatenkantoren ontwikkelen richtlijnen om te voorkomen dat advocaten of andere medewerkers imagoschade veroorzaken door hun gebruik van netwerksites. Dat meldt Law.com. Hetzelfde lijkt – met enige vertraging – te gaan gelden voor een aantal Nederlandse advocatenkantoren, wiens medewerkers soms eveneens enthousiast gebruik maken van websites als Twitter, Yammer, Facebook, MySpace en LinkedIn. We maakten een rondgang langs enkele grote kantoren.
Netwerksites kunnen worden gebruikt als marketing tool, om te netwerken of om de media te informeren. Zo zijn Nederlandse journalisten begin dit jaar – met toestemming van rechters en de Raad voor de rechtspraak – begonnen met het live verslaan van rechtszaken via Twitter.
Kantoorbeleid?
Clifford Chance komt van de ondervraagde kantoren het dichtst bij een social networking-beleid. Astrid Overeem, woordvoerder van Clifford Chance: “Dat beleid is nog niet formeel, maar we informeren onze werknemers wel over social networking en hoe ze zich daarin het best kunnen gedragen, zodat ze het kantoor niet schaden. Tot nu toe hebben we dat overigens nog niet meegemaakt.” Hieronder een voorbeeld van interne communicatie binnen Clifford Chance over het gebruik van social networking-sites:
‘Like to Twitter? Or Yammer? Just a brief reminder that, even where they claim to be, these social networking sites are not necessarily ‘closed’ or secure… We have all seen the media stories: unsuspecting individuals find that their blogging or networking information has been accessed by unintended viewers or even the press, with unfortunate consequences. Each of us is responsible for safeguarding client confidentiality and the reputation of the Firm. And, of course, we should protect our personal reputations, too. So please think carefully before using your Firm email address or making any reference to Clifford Chance or any personal information on the internet.’
NautaDutilh onderzoekt momenteel wat de voor- en nadelen van netwerksites kunnen zijn. “Daarvoor hebben zij een onderzoeksopdracht uitgezet en op basis daarvan zullen zij de richtijnen bepalen,” zegt woordvoerder Margareth van Kempen.
De Brauw heeft “nog geen strak beleid” als het gaat om social networking door kantoorgenoten, meldt woordvoerder Bert van Daalen. “Toevallig hebben we het laatst wel gehad over de voor- en nadelen van LinkedIn voor ons als kantoor.”
Medewerkers van Allen & Overy doen wel aan social networking, maar alleen op persoonlijke titel. Daar houdt het kantoor geen toezicht op. Dat is onnodig, zegt Ryan Kersten, want: “Allen & Overy heeft verstandige mensen in dienst die zelf de verantwoordelijkheid nemen voor wat ze opschrijven.”
Twitteraar bij SOLV.
Wouter Dammers, advocaat bij SOLV., is zeer actief op Twitter, “voornamelijk om al het nieuws met betrekking tot technologie, media en communicatie – ons specialisme – in de gaten te houden.” Hij gebruikt Twitter daarnaast om te netwerken, en indirect als marketinginstrument. Wat je als advocaat op Twitter niet moet doen, is volgens Dammers “al te veel opschrijven wat je precies aan het doen bent. Wij hebben immers te maken met ons beroepsgeheim.”
Do’s en Dont’s
Auteur Steven Matthews van Web Law Connected heeft een lijst opgesteld van 29 do’s en dont’s voor advocaten op Twitter. Zijn advies: toon je betrokkenheid bij je eigen vakgebied en gerelateerde vakgebieden, en kies voor een goede balans tussen persoonlijke en professionele berichten.
Wat je vooral niet moet doen, is Twitter te expliciet gebruiken als marketinginstrument, want dan hangt er al snel een ‘spammy’ luchtje aan je Tweets. Andere don’ts: Tweet niet vaker dan tien keer per dag, want dan vragen lezers zich af wat je in godsnaam doet op een gemiddelde werkdag. En vooral, zoals Dammers beaamt: Tweet niets over je cliënten, tenzij ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven.
Sinds vorige week is Advocatie.nl ook aan het Twitteren geslagen. Volgers kregen direct het nieuws over de opheffing van Pellicaan Apeldoorn, de nu echt aanstaande verhuizing van De Brauw Blackstone Westbroek (vanaf 21 september zitten ze in The Rock) en de filmaspiraties van Dion Bartels. Meld u aan als volger!
Heeft u een Twitteraccount, ga dan naar http://twitter.com/advocatie, en meld u aan als volger.
Heeft u geen Twitteraccount, dan moet u dat eerst aanmaken. Ga naar de aanmeldpagina Twitter