Sinds 2020 zijn alle advocatenkantoren verplicht om hun financiële kengetallen aan te leveren bij de dekens. Uit het jaarverslag van het dekenberaad blijkt dat in 2022 bij 871 kantoren de geanalyseerde cijfers zorgwekkend waren. In 84 procent van de gevallen waren de kengetallen in orde.
Het dekenberaad is het samenwerkingsverband van de dekens van de elf lokale ordes in Nederland. Hun jaarverslag, dat vorige maand is gepubliceerd, biedt inzicht in hoe deze dekens afgelopen jaar hun taken hebben uitgevoerd. Zo wordt uit het verslag duidelijk dat dekens in 2022 2.076 klachten ontvingen, tegenover 2.435 het jaar ervoor.
In totaal werden door de klagers 914 klachten ingediend tegen ‘de eigen advocaat’, in de meeste gevallen over ondermaatse prestaties en gebrekkige communicatie. Van klachten over ‘de advocaat van de wederpartij’ was 763 keer sprake, meestal over het gebruik van onjuiste informatie en grievende uitlatingen. Ook advocaten onderling dienden klachten over elkaar in: 117 maal in 2022. Klachten van dekens kwamen vorig jaar zeventig keer voor, terwijl 91 klachten zich juist tegen een deken richtten.
Kengetallen
Om de financiële huishouding van kantoren te monitoren moeten advocatenkantoren tegenwoordig hun cijfers aanleveren bij de dekens. Over 2022 zijn de kengetallen van 5.480 kantoren geanalyseerd. Met ‘rode, oranje en groene vlaggen’ zijn de cijfers vervolgens gecategoriseerd in het jaarverslag. In 414 gevallen was sprake van een rode vlag, de meest kritieke categorie, en aan 457 kantoren werd de kleur oranje toegewezen. Voor beide kleuren geldt dat het kantoor daaropvolgend onder de loep wordt genomen om te bepalen of vervolgstappen nodig zijn.
In de meeste gevallen bleek dit niet noodzakelijk te zijn. ‘In 212 gevallen (24%) heeft een rode of oranje vlag geleid tot een actie,’ zo staat in het jaarverslag. ‘In het overgrote deel van de gevallen (76%) heeft een rode of oranje vlag (nog) niet hoeven leiden tot een actie.’
Vervolgstappen
Voor 45 van deze rood of oranje gevlagde kantoren gold dat zij reeds in de gaten werden gehouden. Bij 26 kantoren, die een maatregel behoefden, werd een financieel gesprek ingepland waarvoor de jaarrekening 2021 en de halfjaarcijfers van 2022 opgevraagd werden. Dit moesten 95 kantoren ook doen, maar zonder dat daarbij een gesprek werd ingeroosterd.
Verder zal bij 14 kantoren dit jaar een kantoorbezoek plaatsvinden, terwijl 77 kantoren ervan afkwamen met een ’telefoongesprek voor nadere toelichting’ vorig jaar. Tot slot geldt voor 109 situaties dat de dekens de kengetallen van dit jaar afwachten, waarna eventuele acties later volgen.
Klik hier voor het jaarverslag van het dekenberaad