De meest bijzondere verhalen uit de praktijk die verdienen een groter publiek, maar worden zelden buiten de kantooromgeving gedeeld. Het is ook onnatuurlijk om alle details van het dagelijkse werk aan de grote klok te hangen. Wat de meeste juristen hierbij over het hoofd zien, is dat ze het kind met het badwater weggooien en geen gebruik maken van de mogelijkheden die marketing het kantoor kan bieden. Zoals een persoonlijke podcast, schrijft podcastmaker Matthijs Holtrop van Audiopodcast.
Recent sprak ik een vriendin die aan het begin van haar scheiding staat. Ze heeft na maandenlang geruzie de knoop doorgehakt: het huwelijk is definitief voorbij. Al maandenlang ging het niet lekker, maar uiteindelijk kwam ook haar partner tot het inzicht dat ze er samen goed uit moeten zien te komen.
Het is lastig om direct een stappenplan te kunnen maken van alles waar je over na moet denken. De verdeling van de woning, omgangsregeling met de twee jongens (7) en (10) en een duurzaam plan voor de toekomst. Na een turbulente periode wil je niet ‘s avonds de studieboeken in moeten duiken.
Een podcast lijkt hiervoor een goed idee, want tijdens het strijken, hardlopen of op weg naar het werk in de auto is dat snel, eenvoudig en direct te consumeren. Toch is er op dit moment nog geen podcast die de luisteraar kan meenemen op de reis langs alle mogelijkheden die de juridische beroepsgroep heeft te bieden.
Kantoor
Een podcast brengt uw juridische praktijk dichterbij de client dan ooit. Voor advocaat, notaris of bedrijfsjurist; podcast is een persoonlijke methode om te laten horen wie u bent, waar u voor staat en wat uw kantoor heeft te bieden. Eenvoudig, snel en betaalbaar voor uw eigen specifieke doelgroep.
Hoe vaak heeft u de kans om de client direct in het oor te fluisteren wat er mogelijk is? Met een podcast bouwt u een persoonlijke relatie op, ook zonder elkaar te ontmoeten. De luisteraar leert uw kantoor bijvoorbeeld kennen als betrokken, deskundig en informatief.
Of u kiest voor een doelgroep van collega’s, waarbij u een interessante casus (geanonimiseerd of gedramatiseerd met acteurs) uit de doeken doet. Zo’n verhaal kan vakgenoten inspireren, enthousiasmeren of iets leren over uw werk en ervaringen. Op deze manier komt u over als buitengewoon deskundig, vermakelijk en betrokken.
Privacy
Vanzelfsprekend kan niet elk dossier in een podcast worden besproken. Bij Audiopodcast beginnen we daarom altijd met de vraag: wat is het doel en de doelgroep van uw podcast, en welk verhaal hoort daarbij? Onze storytelling maakt dat een verhaal niet gaat over Jantje of Pietje, maar over het inzicht dat u, uw kantoor of uw client heeft opgedaan na een specifieke ervaring. Storytelling maakt van een anekdote een verhaal, en van een verhaal een boeiende luisterervaring. En dat maakt uw kantoor een boeiende plek om te volgen.
We maken het liefst een verhaal dat de luisteraar meeneemt op een reis om door te luisteren tot het einde. Hierbij gaan we graag naar buiten om daar het geluid te vinden dat het verhaal onderstreept. Met jarenlange reportage-ervaring van onze verslaggevers gaan onze podcasts vaak verder dan de bekende ‘tafelgesprekken’.
Vrijblijvend
Bij Audiopodcast vertellen we graag meer over onze werkwijze en hoe we die kunnen aanpassen aan uw specifieke wensen. Kijk daarom op onze website voor meer informatie, of mail naar matthijs@audiopodcast.nl.