De spanning tussen Duitse advocaten en rechtsbijstandverzekeraars loopt op. De verzekeraars worden ervan beschuldigd hun klanten af te schepen met telefonische helpdesks en vroegtijdige beëindiging van procedures teneinde vooral de juridische kosten zo laag mogelijk te houden. De verzekeraars betichten de advocaten van broodnijd. Dat meldt AssurantieMagazine naar aanleiding van een artikel in Versicherungsmagazin.
Duitse rechtsbijstandverzekeraars keren op jaarbasis rond € 1,8 mld aan honoraria uit aan advocaten. De maatschappijen hebben om die reden de laatste jaren flink geïnvesteerd in eigen advocatennetwerken, die tegen gemiddeld 20% lagere tarieven hun werk doen. Steeds vaker ook worden verzekerden geconfronteerd met een bedrag aan eigen risico als zij kiezen voor een advocaat van buiten dit netwerk.
De circa 160.000 advocaten in Duitsland voelen zich tekort gedaan. Zij vrezen dat bepaalde advocaten hun onafhankelijkheid verliezen en feitelijk in een dienstverband ten opzichte van verzekeringsmaatschappijen komen te staan. De Duitse Advocatenvereniging (DAV) stelt dat de vrije advocaatkeuze in het geding is.