Geregeld krijgt een professional op LinkedIn op zijn donder: dit persoonlijke verhaal hoort hier niet, zet dat maar op Facebook of Instagram. Dilemma: deel ik mijn marathonervaring op LinkedIn, en jij je sponsorloop, of je vakantie?
LinkedIn is het favoriete sociale medium van veel advocaten. Dat van mij ook, bij gebrek aan beter eerlijk gezegd. Ik ben Facebook al lang beu, en ook Twitter heb ik niet meer zo lief als een paar jaar geleden. Voor Instagram heb ik weinig talent, en TikTok en Snapchat zie ik toch meer als puberpraat. Al schreef ik hier vorig jaar al eens over advocaten op TikTok. Via LinkedIn volg ik het wel en wee van mijn (zakelijke) netwerk best goed.
Dus LinkedIn it is; ik heb er een redelijke schare meer of minder bekenden om me heen verzameld. Net als veel advocaten die ik volg, vind ik het aardig om te zien waar mijn netwerk de hele dag mee bezig is, en deel ik er ook soms mijn eigen verhalen. Oud-collega’s, klanten, prospects, vrienden, familie: ze zitten er allemaal. Maar wat deel je met ze?
Gesprek
Ja, je bent advocaat, goed in je vak. Gefeliciteerd hoor. En nu scoor je ook nog in Chambers, of welk ander lijstje dan ook. Snel naar LinkedIn, dit moet toch iedereen weten? Tuurlijk, maar als volger van veel advocaten word ik behoorlijk moe van al die jubelberichten uit de ons-kent-ons-categorie.
Ook de diploma’s (echt knap, dat Grotius-papiertje) en andere permanente educatie-momenten die je deelt: interessant, en super goed dat je het hebt gedaan, maar het is toch zelden een conversation piece. En daar plaats je het toch voor, om een gesprek aan te knopen?
Zakelijke vrienden
Alles wat je post op LinkedIn is onderdeel van het door advocaten nog wel eens als corvee beschouwde netwerken. Persoonlijk, maar zeker ook online, drijft netwerken vaker op contact over persoonlijke onderwerpen dan op puur vakmatige praatjes.
Of, zoals professioneel netwerker en ondernemer Connie Blaauw dat zegt in een goed verhaal over netwerken: “Zelf zoek ik altijd actief naar iets gezamenlijks om iemand bij mijn netwerk te kunnen betrekken. Als je niets gemeenschappelijks hebt met mensen, dan wordt het ook lastig om aan de relatie blijven werken. En dan verwatert dat. Een persoonlijke klik maakt dat een stuk gemakkelijker. Met vrienden heb je ook iets gezamenlijks. Een netwerk bestaat eigenlijk uit zakelijke vrienden.”
Marathon
En zo is het natuurlijk; die zakelijke vriendschappen gaan veel verder dan interesse in elkaars dagelijks werk. Dus wil je echt weleens lezen over iemands persoonlijke zielenroerselen en hobby’s, ook op LinkedIn. Al moet ik zeggen dat ik zelf ook twijfelde toen ik afgelopen zondag mijn eerste marathon liep (ja, ging goed, dank). Ik heb het niet op LinkedIn gezet, maar wel gedeeld met een aantal zakelijke vrienden en opdrachtgevers. Gewoon, omdat ze meeleven, omdat we het er in de weken ervoor weleens over hebben gehad, omdat ze het bijzonder vinden (of buitengewoon dom, kan ook) dat ik voor mijn lol zo’n eind ga rennen. Dus zo bezien kan ik dat prima op LinkedIn publiceren, al is het geen professionele prestatie. Het zegt iets over mij als mens en over het plezier dat ik beleef aan zo’n hardloopwedstrijd.
Ieder zijn hobby, en nee, die hoeven niet elke keer vol in de schijnwerpers op zo’n platform als LinkedIn. Maar eens in de zoveel tijd kan dat wel. Zelf leg ik de (onder)grens bij politieke uitspraken. Want daar ging de reprimande in de opening van dit stuk over; het was een reactie op iemand die zijn vaccintwijfels uitgebreid ventileerde via LinkedIn. Ja, die vind ik ook nogal storend, maar meer nog dan dat: ze leiden zelden tot een goed gesprek. En dat is toch de voornaamste reden om iets te posten op sociale media.
Tips: wat wel en niet op LinkedIn
LinkedIn-coach Petra ter Doest heeft een goede blog geschreven over je professionele identiteit en een over de vraag Hoe persoonlijk wil jij het maken als professional op sociale media? Ze beschrijft vier verschillende stijlen, die van de zendeling, de ondernemer, de influencer en de academicus en raadt aan ze te mixen. Het resultaat is een LinkedIn-profiel met een mix van onpersoonlijke content (feiten, analyse, visie) en persoonlijke posts (privé-info, werksuccessen, persoonlijke overtuiging).
Dus misschien toch iets zeggen over die marathon?