Dirkzwager Advocaten & Notarissen is door de jury – bestaande uit Christ’l Dullaert (Le Tableau), Patrick de Looff (Stichting Jonge Balie Nederland/Dijkstra Voermans Advocatuur & Notariaat), Saskia Reuling (DLA Piper) en Gerard Tanja (Temporal Tanja Consulting) – gekozen tot de ‘beste en meest innovatieve kennisdeler’. De prijs is vanmiddag uitgereikt aan bestuursvoorzitter Karen Verkerk. Zes kantoren – twee Angelsaksische, drie grote Nederlandse kantoren en een eenpitter – hebben deelgenomen. Hieronder het juryverslag.
Juryverslag ‘Beste en meest innovatieve kennisdeler’
De jury hecht eraan vooraf twee algemene opmerkingen te maken over de inzendingen voor de nieuwe SDU-prijs voor de beste advocatuurlijke kennisdeler. De eerste opmerking betreft de kwaliteit van de inzendingen: die was zeer hoog. De deelnemende kantoren, twee Angelsaksen, drie grote Nederlandse kantoren en, zeer lovenswaard, een eenpitter, hebben er echt werk van gemaakt. De vragen zijn goed en to-the-point beantwoord en de kantoren hebben hun beleid inzake het delen van kennis, de middelen die zij daarbij hanteren en de resultaten die zij daarmee boeken uitstekend inzichtelijk gemaakt. De jury wil daarvoor nadrukkelijk haar erkentelijkheid uitspreken.
In de tweede plaats, en voortbordurend op het eerste punt: het moet de jury toch van het hart dat het aantal inzendingen teleurstellend is. Zes kantoren hebben de moeite genomen om deel te nemen, en dat is, gelet op het zeer sterk toenemende belang van het delen van kennis, niet erg veel. Buitenlandse advocatenkantoren, en ook andere sectoren in de zakelijke dienstverlening binnen Nederland, zijn op dit punt naar het oordeel van de jury beduidend verder, en laten zich ook veel meer voorstaan op hun prestaties op dit gebied. Een ander teken aan de wand: Nederlandse advocatenkantoren zijn in het recente verleden uit panels van advocatenkantoren van grote bedrijven gezet, eenvoudigweg omdat ze achter lopen met het delen van kennis met de (potentiële) klant. Met andere woorden: de Nederlandse advocatuur moet oppassen dat ze zichzelf internationaal niet uit de markt prijst.
Jurering
Dan de jurering. De jury heeft de inzendingen op verschillende aspecten beoordeeld. Eén daarvan is: wat is de primaire doelstelling van het kantoor met het delen van kennis? Wil het kantoor daarmee vooral en in de eerste plaats marketing bedrijven, of is die marketingdoelstelling meer secundair? Natuurlijk, in alle gevallen hoopt het kantoor profijt te hebben bij het delen van kennis. Het gaat om klanten vinden en binden. Maar in het ene geval mondt dat – wat oneerbiedig gezegd – uit in verkooppraatjes, en in het andere geval in een grote hoeveelheid beschikbare juridische kennis op websites en elders. Keihard is het onderscheid niet, Maar het delen zonder al te duidelijke verkooppretenties heeft in de ogen van de jury een duidelijke meerwaarde.
De jury heeft ook veel waarde gehecht aan de planmatigheid van de aanpak rond het delen van kennis. Welke kanalen worden ingezet, versterken die kanalen elkaar, wordt de kennis overzichtelijk en systematisch aangeboden en vooral ook: is de kennis up to date? Het gebeurt nogal eens dat advocatenkantoren kennis delen bij wijze van klaroenstoot: krachtig, maar ook heel kort en zonder vervolg. Juist in het consequent bijhouden en bijwerken van de informatie en kennis zit een belangrijk deel van de toegevoegde waarde voor de cliënt. Een wetenschappelijk artikel van een paar jaar oud, hoe belangrijk ook: daar ga je het als kantoor niet mee redden.
And the winner is…
Op basis van de hierboven genoemde criteria heeft de jury de volgende winnaar gekozen: Dirkzwager. In algemene zin merkt de jury op dat het hier gaat om een groot regionaal kantoor, dat met relatief bescheiden middelen “een hoog strategisch niveau weet te bereiken”. De kennis is goed te vinden en het kantoor is bijzonder innovatief met nieuwe media. “Het klopt allemaal bij elkaar, het oogt logisch en de kennis is goed vindbaar op het internet.”
Lof verdient volgens de jury het brede arsenaal aan communicatiemiddelen dat door Dirkzwager wordt ingezet. Kloppend hart is de kennisportal Partnerinkennis.nl, en daarnaast worden nieuwsbrieven, social media, een KennisApp, websites van derden, de Dirkzwager Academy, lezingen, hoogleraren, publicaties en Samenspraak magazine (vier edities per jaar, oplage 5000) ingezet. Het gebruik van de verschillende media wordt nauwkeurig bijgehouden.
Nog wat meer over de App: Dirkzwager is het eerste advocatenkantoor van Nederland dat juridische kennis actief verspreid via een App voor iPhone en iPad, kennis die sinds kort ook te raadplegen is met de Blackberry en Androïd. Dirkzwager ontwikkelde de App in eigen huis voor (bedrijfs)juristen, advocaten, notarissen, ondernemers en rechtenstudenten. De App is gratis te downloaden in de officiële Apple Store, de Blackberry App World en Android Market en is te vinden onder de naam “kennis”.Het is een voorbeeld van snelle innovatie, inspelend op nieuwe behoeften van (potentiële) klanten, maar ook nuttig om op een positieve manier in beeld te komen bij toekomstige werknemers.
Speciale vermelding verdient ten slotte ook de nieuw te openen bibliotheek van het kantoor: die staat niet alleen open voor medewerkers, maar ook voor cliënten en studenten. Zodoende wil Dirkzwager relaties gratis toegang bieden tot juridische literatuur. De ruimte wordt voorzien van aansluitpunten voor laptops, WIFI en ontmoetingsplekken. “Het spreekt de jury bijzonder aan dat Dirkzwager niet alleen kennis deelt in de virtuele ruimte, maar ook in een fysieke.”
De jury voor de ‘Beste en meest innovatieve advocatuurlijke kennisdeler’ bestaat uit: Christ’l Dullaert (Le Tableau), Patrick de Looff (Stichting Jonge Balie Nederland/Dijkstra Voermans Advocatuur & Notariaat), Saskia Reuling (DLA Piper) en Gerard Tanja (Temporal Tanja Consulting)
De Stand van de Advocatuur 2011 bestellen? Dat kan hier
De presentatie van De Stand van de Advocatuur is mede mogelijk gemaakt door: