In steeds meer rechtbanken kunnen advocaten digitaal procederen. De rechtbanken Amsterdam, Limburg, Midden-Nederland, en Oost-Brabant maken vanaf nu digitaal procederen in civiele jeugdrechtzaken en in gezag- en omgangszaken mogelijk. Bij de rechtbank Gelderland kon dit al langer. Digitaal procederen is nog vrijwillig, maar wordt op termijn verplicht voor juridische professionals.
De bedoeling van de digitalisering is om toegang tot de rechter laagdrempelig en eenvoudig te maken. Maar dat digitalisering ook hoofdpijndossiers oplevert, blijkt uit de ICT-problemen bij het Openbaar Ministerie.
Lees ook: Het Openbaar Ministerie kampt met een ict-probleem
Digitalisering van de rechtspraak
De afgelopen jaren zijn al verschillende stappen gezet in de digitalisering van de rechtspraak. Onder andere:
- De rechtbank Gelderland blijft voorop lopen als het gaat om digitalisering van het familie- en jeugdrecht. Vanaf 6 mei 2024 kunnen advocaten bij deze rechtbank digitaal procederen in alle zaken op dit rechtsgebied.
- Sinds 5 februari 2024 kan bij alle rechtbanken digitaal een gemeenschappelijk echtscheidingsverzoek worden ingediend.
- Advocaten kunnen sinds 16 oktober 2023 digitaal procederen in kort geding handel- en familiezaken bij de rechtbank Rotterdam. Vanaf 6 mei 2024 is dat ook mogelijk bij de andere rechtbanken.
- Advocaten kunnen sinds 27 juni 2022 alle rechtbanken digitaal communiceren in verplichtezorgzaken.
- Curatoren wisselen bij alle rechtbanken digitaal informatie uit met de rechter-commissaris over faillissementszaken.
- Sinds 4 december 2023 is digitaal procederen mogelijk in beroep en hoger beroep voor alle belastingzaken. Dit geldt voor burgers en voor advocaten en andere professionals.
- De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) wisselt digitaal informatie uit met de Rechtspraak in vreemdelingenzaken.
- In reguliere vreemdelingenzaken kunnen advocaten kiezen of ze digitaal of op papier procederen.
- Advocaten procederen sinds 2017 verplicht digitaal in asiel- en bewaringszaken.