Met ingang van zaterdag 1 augustus gebeurt het dan echt: dan worden de dossiers van eenvoudige strafzaken enkel nog digitaal aangeboden, en niet langer op papier – uitzonderingen daargelaten –. Dit heeft een stuurgroep van de Rechtspraak, het OM en de Orde van Advocaten besloten na een pilot bij de rechtbanken Den Haag, Midden-Nederland, Gelderland en Overijssel, meldt de Rechtspraak op haar website.
De nieuwe werkwijze geldt vooralsnog enkel voor standaard GPS-zaken die worden aangebracht bij de politie-, kanton-, of kinderrechter. Advocaten krijgen in die zaken dossiers digitaal aangeboden via het advocatenportaal, waar zij kunnen inloggen met de advocatenpas. Uitbreiding van de typen zaken is in de maak, waardoor ook dossiers in strafzaken die het OM afdoet (zonder tussenkomst van de rechter) digitaal beschikbaar komen. Die mogelijkheid wordt op zijn vroegst in december verwacht.
Lopen advocaten per 1 augustus online tegen technische problemen aan die niet direct opgelost kunnen worden, dan wordt alsnog een papieren dossier verstrekt. Een advocaat kan hier ook expliciet om vragen, maar het is de bedoeling dat dit uitzonderlijk wordt. Gedurende de pilot werden er 2.200 pilots verstrekt aan advocaten.
Mocht de kaartlezer voor de advocatenpas het overigens plotseling begeven, dan is er via het Advocatenblad nog een gouden tip: een oude Random Reader van Rabobank werkt in principe ook en is geheel veilig. Mogelijk komt er vanaf 2016 een nieuwe reader voor advocaten die in januari een nieuwe pas krijgen.