De roljournalen handel voor gerechten en hoven, het familiejournaal en het kantonroljournaal via het Digitaal loket rechtspraak zijn weer beschikbaar. De toegangsmodule is aan rechtspraakzijde weer hersteld en de diensten die ingevolge wet- en regelgeving weer kunnen worden aangeboden door middel van een combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord worden weer opengesteld. Dat meldt de Raad voor de rechtspraak vandaag. Hieronder het persbericht.
De dienst Digitaal Indienen en Publiceren Insolventieverslagen (DIPI) volgt binnenkort. De overige diensten van het Digitaal loket rechtspraak vereisen een hoger beveiligingsniveau en zullen op een later tijdstip beschikbaar komen.
Inloggen
Om toegang te verkrijgen tot de diensten van het Digitaal loket rechtspraak, http://loket.rechtspraak.nl, heeft de advocatuur inloggegevens nodig. De inloggegevens bestaan uit een gebruikersnaam en wachtwoord. De afgelopen week zijn alle advocaten per brief op de hoogte gesteld van hun gebruikersnaam en in een apart schrijven van hun wachtwoord. Advocaten krijgen tot uiterlijk 31 oktober 2011 de tijd om in te loggen op het loket.
Blokkeren gebruikersnamen
Op dinsdag 1 november 2011 worden alle gebruikersnamen waarmee op dat moment nog niet is ingelogd om veiligheidsredenen geblokkeerd. Vanaf 1 november is het niet langer meer mogelijk om de B- en H- formulieren, die als tijdelijke oplossing op Rechtspraak.nl beschikbaar waren, te gebruiken.
Kosten
Door de overstap naar een andere leverancier is de Rechtspraak genoodzaakt om voor de toegang tot de diensten op het Digitaal Loket een tarief in rekening te brengen van € 22,50 per gebruikersnaam. Het gaat om de periode van 18 oktober 2011 tot 18 oktober 2012. Dit bedrag dekt de kosten die met het gebruik van de herziene technische infra- en beveiligingstructuur gemoeid gaan. Advocaten zullen deze factuur in januari 2012 ontvangen.
Contact
Advocaten kunnen met vragen over het Digitaal loket rechtspraak contact opnemen met de helpdesk spir-it via helpdesk@rechtspraak.nl of 030-878 77 11.