Een advocaat-stagiaire die tijdelijk haar oude werk als verpleegkundige weer oppakt, Baker McKenzie dat pro bono een zorgplatform bijstaat en boutique Vesper die ondernemers gratis adviseert over de gevolgen van de coronamaatregelen. Deze advocaten laten zich in deze crisis van hun beste kant zien.
Een bijzondere stap van advocaat-stagiaire Marlène Bergmans: zij liet afgelopen weekend via LinkedIn weten dat zij de komende maanden haar oud-collega’s in het Zuyderland-ziekenhuis weer gaat versterken, als intensive care-verpleegkundige. Want daar is zij nu veel harder nodig dan op een advocatenkantoor.
De 46-jarige Bergmans ging enkele jaren terug rechten studeren naast haar baan als verpleegkundige. Begin dit jaar begon ze als advocaat-stagiaire bij advocatenkantoor Tijssen & Saes in Roermond. Ondanks dat zij er nog maar enkele maanden werkt, stemde het kantoor, na overleg met de Orde van Advocaten, in met het geven van onbetaald verlof en onderbreking van haar periode als advocaat-stagiaire gedurende de coronacrisis.
“Nu het coronavirus steeds meer vergt van het zorgpersoneel en ik de druk bij oud-collega’s steeds meer zie oplopen, voelde ik mij voor een dilemma staan,” schrijft Bergmans in haar boodschap, die haar duizenden likes en tientallen lofbetuigingen opleverde. “‘Heeft het niet meer waarde om nu, tijdelijk, als verpleegkundige aan de slag te gaan?’ spookte door mijn hoofd. Na wikken en wegen heb ik de stap genomen en heb ik mijn huidige werkgevers gevraagd of zij mij de mogelijkheid willen bieden om onbetaald verlof op te nemen om mijn oud-collega’s te kunnen ondersteunen ten tijde van deze crisis. Ik ben blij dat ik in deze crisis aan het bed mag en kan staan om ervoor te zorgen dat patiënten zich snel weer beter gaan voelen.”
In het Advocatenblad vertelt zij: “De deken liet weten dat hij het in deze crisistijd een verstandige beslissing vond en complimenteerde mij en mijn kantoor. […] Toen ik hoorde dat het mocht, kreeg ik tranen in mijn ogen, zo opgelucht was ik. Als advocaat-stagiair ben je vooral aan het leren, nu kan ik dankzij mijn lange ervaring meteen een grote bijdrage leveren.”
Pro bono advies en gebak uitgedeeld
Baker McKenzie in Amsterdam meldt via Instagram pro bono te adviseren bij de ontwikkeling van een gratis recruitmentplatform voor de zorg. Cliënt RecruitRobin breidt het bestaande platform uit met een gratis deel om vrijwilligers, zorgprofessionals en zorginstellingen samen te brengen in de strijd tegen het coronavirus.
Op HoodHero kunnen vrijwilligers en (voormalige) zorgprofessionals zich aanmelden en zorginstellingen kunnen er zoeken naar de extra handen die zij acuut nodig hebben. Baker McKenzie heeft geadviseerd op het gebied van onder andere privacy- en cookieverklaringen en het reviseren van de website gericht op eventueel nodige toestemmingsverklaringen, zo meldt het kantoor.
Dat is nog niet alles: de catering van Baker McKenzie ging dinsdag op pad om gebak te schenken aan een verzorgingstehuis in Amsterdam.
Gratis diensten voor ondernemers in nood
De Amsterdamse boutique Vesper advocaten meent het eerste kantoor te zijn dat gratis dienstverlening aanbiedt aan ondernemers die als gevolg van de coronacrisis in moeilijkheden verkeren. Waar veel grote advocatenkantoren multidisciplinaire ‘coronateams’ hebben ingericht, heeft Vesper een Covid-19 Help Desk opgezet voor ‘hands-on ondersteuning bij problemen die zonder precedent zijn’. En daar hebben de advocaten tijd voor, nu veel lopende zaken voorlopig zijn opgeschort.
“Zo adviseren we kosteloos aan ondernemers over het pakket noodmaatregelen dat is genomen door de overheid, waaronder inkomensondersteuning voor ZZP’ers en de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkbehoud, beter bekend als NOW,” aldus partner Constant van Tuyll van Serooskerken. “Vanwege de fiscale aspecten van dit pakket aan steunmaatregelen werken we in de advisering samen met belastingadvieskantoor Bloomtax.” Verder heeft het kantoor een ‘online COVID-19 hub’ gelanceerd voor ondernemers en investeerders, waar documenten over verschillende soorten overbruggingskredieten te downloaden zijn.
Op maandag, vlak na de aankondiging van de gratis diensten, was het meteen ‘een gekkenhuis’, zegt Van Tuyll van Serooskerken, die als arbeidsrechtadvocaat normaliter veel voor banken en fintech-ondernemingen werkt. “We konden de stroom amper aan. Meteen waren er tientallen vragen per telefoon van ondernemingen met maar een paar mensen in dienst, zoals horecabedrijven en boekingskantoren. Het is daarom zaak om onze helpdesk meer te stroomlijnen; we vragen ondernemers om eerst per mail hun vragen te stellen. Verder krijgen we hulp van een virtuele secretaresse en heeft een legal designer aangeboden om enkele beslisbomen te maken.”
‘Werk even niet mee aan faillissementen’
Tot slot doen enkele advocaten in Leeuwarden middels een brief aan de deken een oproep aan confrères: werk in deze voor ondernemers moeilijke tijden even niet mee aan faillissementen. Jack Egberts en Oscar van Oorschot van De Boer Egberts Advocaten zien dat er nu nog beslagleggingen plaatsvinden. Ze schrijven onder meer: “We hebben vaak genoeg gezien dat beslagleggingen en faillissementsverzoeken uiteindelijk alleen maar verliezers kennen. De maatschappelijke behoefte is saamhorigheid, om deze crisis met z’n allen te doorstaan. We moeten samenwerken en mild handelen, met oog en respect voor iedere partij, dus ook de wederpartij. […] De overheid kiest nadrukkelijk voor steun en begrip, en niet voor de harde hand.”