Dat de Big Four actief zijn op de juridische markt is niets nieuws. Waar anderen echter minder inzetten op het uitbouwen van een Legal Service, zijn de ambitieuze groeiplannen van Deloitte op dat vlak recent juist flink verstevigd. Zo stelde Deloitte begin dit jaar oud-minister Ferdinand Grapperhaus aan als topman voor de verdere uitbouw van de legal praktijk binnen Deloitte. Het kantoor biedt op verschillende manieren ‘hoogwaardige en innovatieve juridische dienstverlening’.
Volgens Rozemarijn Bloemendal (Partner Corporate Law) en Hans Albers (Director Legal Management Consulting) is de meerwaarde van Deloitte Legal vierledig: Deloitte Legal werkt multidisciplinair, bedient klanten in de hele levenscyclus van advies tot aan implementatie en outsourcing, heeft een groot internationaal netwerk en zet in op het toepassen van Legal Technology.
Met name juridische afdelingen van grote bedrijven maken gebruik van de diensten van Deloitte Legal, stellen de twee. Die diensten zijn gericht op een scala aan oplossingen: van juridisch advies over (en de implementatie van) een corporate reorganisatie en het bouwen van regulatory frameworks en dashboards voor financiële- en zorginstellingen, tot hulp bij de invoering van contract management-systemen en het analyseren van legal spend zoals externe advocatenkosten.
Een multidisciplinair karakter
Albers duidt het eerste punt van het genoemde vierluik. “Als een juridische afdeling van een bedrijf bij ons komt voor advies over een nieuwe legal strategie, dan heb je een breed team nodig vanuit verschillende disciplines,” aldus de Albers. “In mijn team zijn we bijna allemaal jurist, maar met zeer diverse en internationale achtergronden waarbij de een is gespecialiseerd in procesverbetering of technologie, de ander in legal operations en change management.”
Bloemendal vult haar collega aan. “Die multidisciplinaire aanpak, het samenwerken met Consulting, Tax of bijvoorbeeld Risk Advisory om de klant te helpen bij uitdagingen die veel meer omvatten dan alleen een juridisch issue, is onze kracht en biedt veel mogelijkheden voor klanten,” vertelt Bloemendal, die zelf ooit ondernemingsrecht advocaat was bij Van Doorne en Hoofd Legal bij KLM. Zij herkent als geen ander de behoefte uit de markt om het juridische in een business context te plaatsen.
“Advocatenkantoren kunnen dat veel minder goed, omdat zij niet de nauwe samenwerking hebben met collega’s met hele andere specialisaties. Zo vormen bijvoorbeeld onze M&A juristen een integrale community met het Corporate Finance team: de klant heeft één loket en geen last van adviseurs die onderling op informatieachterstand staan – of toch een soort competitie voeren. En komt in een complexe transformatie een ingewikkeld vraagstuk op, dan hebben wij alle expertise binnen Deloitte om daar een counterpart tegenaan te zetten – op letterlijk elk onderwerp en elk niveau dat je maar kan bedenken.”
Over grenzen
Het internationale netwerk van het Big Four-concern, waarop Deloitte Legal deel vanuit maakt, vormt een strategisch voordeel. “Deloitte heeft ruim 2.500 juridische professionals in dienst, verdeeld over 75 landen,” verklaart Albers. “Hierdoor kunnen we grote multinationals grensoverschrijdend bedienen zonder dat we daarvoor externe partijen hoeven in te schakelen.”
Een verschil met advocaten blijft echter dat de Deloitte-juristen in Nederland niet mogen procederen. Toch noemt het duo de juridische tak van het bedrijf – net zoals in 2021 – een ‘volwaardig alternatief voor de advocatuur’, mét de kanttekening dat (ook) een ander product wordt aangeboden waarmee er van onderlinge strijd geen sprake hoeft te zijn; er wordt regelmatig samengewerkt met de advocatuur.
Totale levenscyclus
“De advocatuur bedient haar cliënten op een andere manier,” voegt Bloemendal daaraan toe. “Advocaten helpen vooral bij live events: litigation, transacties of bepaald advies. Daarbij kan procederen belangrijk zijn, maar voor ons is dat minder relevant. Wij richten ons op verschillende soorten juridisch advies, de implementatie daarvan en hulp bij de dagelijkse gang van zaken en processen. Een procespraktijk is daarvoor niet nodig. We staan onze klanten all the way bij. Zo bieden we bij een transactie of een equal pay vraagstuk niet alleen bijstand bij het opstellen van de documentatie, maar assisteren we ook bij de daadwerkelijke implementatie daarvan binnen de organisatie. Tijdelijke of structurele outsourcing van processen of werkzaamheden is voor Deloitte daarbij ook onderdeel van het palet dat we aanbieden.”
Tech savvy
Deloitte Legal begeleidt bedrijven kortom door verschillende juridische fases. Technologie en innovatie spelen hierbij tot slot een belangrijke rol. Albers: “Ons streven is niet direct om zelf nieuwe technologie te ontwikkelen, maar om bestaande tech toe te passen bij onze klanten om zo een concreet business probleem op te lossen. We kennen de oplossingen die in de markt beschikbaar zijn, adviseren daarover en implementeren de technische oplossing die het beste past bij de behoefte van de klant.”
Deloitte is hiervoor strategische samenwerkingen aangegaan met partijen als informatie- en dataleverancier Thomson Reuters of contractmanagement leverancier DocuSign. Deloitte heeft daarnaast ook softwareontwikkelaars en technisch specialisten in huis, die deels werken vanuit central expertise centres in diverse landen.
Daarin schuilt wederom de kracht van het Deloitte-netwerk, volgens Bloemendal. “We hebben collega’s die ons kunnen assisteren onder meer bij de inzet van artificial intelligence. AI is voor ons geen doel op zich, maar het kan een nuttige toevoeging zijn aan onze diensten. Stel je bijvoorbeeld voor dat een klant de wet- en regelgeving rondom Sustainability inzichtelijk wil hebben – een breed domein, verspreid over tientallen jurisdicties – dan helpt kunstmatige intelligentie enorm bij het structuren daarvan.”
Toekomst
Goed, wat Deloitte Legal de markt te bieden heeft is verduidelijkt, wat in het verschiet ligt nog niet. Twee jaar terug werd voor de toekomst vooral groei beoogd. De benoeming van Grapperhaus als hoofd van de juridische dienstverlening van het Big Four-kantoor getuigt van een serieuze stap in die richting. Ook bevestigen zowel Albers als Bloemendal dat hun eigen teams de afgelopen jaren enorm zijn gegroeid. Qua personeel, omzet én complexiteit van juridische materie waarmee zij zich bezig houden.
“De ambitie is om die stijgende lijn voort te zetten,” zegt Bloemendal afsluitend. “Daarbij weten we op welke gebieden we klanten – multidisciplinair – willen bedienen, en zullen vooral daarvoor nieuwe collega’s en kennis aantrekken. Deloitte werkt hierbij sterk vanuit de impact-gedachte: uiteraard is Deloitte een commerciële organisatie, maar topics als duurzaamheid en future of thema’s zijn voor ons belangrijk, net als onze bijdrage aan de Deloitte Impact Foundation waar wij projecten op pro bono basis ondersteunen – wederom multidisciplinair zodat wij betekenisvol ook een belangrijke bijdrage leveren aan maatschappelijke issues.”