Een director en twee partners: drie man sterk vertegenwoordigt Deloitte in een vraaggesprek over de zogenoemde communities binnen het bedrijf. Zo is M&A Legal een samenwerking aangegaan met de Corporate Finance-afdeling om M&A-klanten beter te bedienen.
“Deloitte kan de cliënt hiermee in de gehele M&A-cyclus bijstaan – end-to-end – en dat is uniek in Nederland,” trapt Ton Schutte af. Hij is oud-advocaat en partner bij Deloitte M&A Legal. “Binnen de firm trekken de legal advisors daarvoor op met de collega’s van Corporate Finance. Dat wil zeggen: we zijn als M&A Legal volledig geïntegreerd binnen de bredere M&A-community van Deloitte. Dat resulteert in een compleet product. Een M&A-traject is immers nooit monodisciplinair; niet enkel juridisch noch alleen financieel.”
Cliënten ontzorgen
Schutte verduidelijkt: “Vorig jaar zijn Corporate Finance en M&A Legal écht samengesmolten. We ondersteunen elkaar, en elke drempel om samen te werken is weg. Klopt een cliënt bijvoorbeeld aan bij Corporate Finance in het beginstadium van een koop of verkoop van een onderneming, dan kunnen wij in datzelfde vroege stadium bijgeschakeld worden. Met deze samensmelting bieden we de klanten tegelijk de financiële en de juridische adviseur aan.” Volgens Schutte zijn er ook benefits voor de opleiding van jongeren: “De dagelijkse interactie tussen de financiële en de juridische Deloitters zorgt voor een steile en vooral brede learning curve van de teamleden. “
Door de bredere M&A-community binnen Deloitte functioneert Deloitte als een one-stop-shop voor M&A-diensten. Van het prille begin tot post-merger integration; het is één naadloze dienst voor de klant. Schutte. “De cliënt wordt zo enorm ontzorgd, want die is geen tijd meer kwijt aan het coördineren en schakelen tussen verschillende adviespartijen. Ik heb in mijn eerste jaar al vele malen gezien dat de klant rustig wordt van het palet aan diensten dat we in een deal kunnen leveren.”
Hetzelfde loket
Iris van Weel is director M&A bij Deloitte Corporate Finance. Zij kijkt vanuit de financiële tak naar de M&A-community binnen het bedrijf. “Wat ik merk is dat cliënten het inderdaad erg prettig vinden dat er één aanspreekpunt is,” zegt Van Weel. “Ze hoeven niet meer na te denken over bij wie ze terecht kunnen; bij ons maakt het niet uit bij welk loket ze aanbellen. Als een cliënt bij mij aan de bel trekt, maar er is een juridische vraag, dan kan ik direct schakelen met Ton en komt het antwoord bij de cliënt terug via mij – bij hetzelfde loket.”
Van Weel vertelt dat haar collega’s en die van Schutte zelfs op dezelfde afdeling zitten bij Deloitte. “We zijn gewoon één team; we opereren als een. Cliënten beseffen dat inmiddels ook. Ze weten dat achter dezelfde deur verschillende expertises schuilen.” Volgens Van Weel wordt M&A Legal dan ook in een vroeg stadium betrokken bij het dealtraject. “Formeel, maar ook informeel,” vult ze aan. “Zo sparren we vaak voordat we starten met een cliënt: hoe kunnen we de klant het beste bedienen? Hebben we nog adviezen voor elkaar? Vanaf dag één betrekken we elkaar bij het traject.”
Naast in communities, is Deloitte ook opgedeeld in sectoren, beschrijft de director verder. Zo is Van Weel onderdeel van de M&A-groep, maar is eveneens lid van het Life Sciences & Healthcare-team. “Ook over die as werken we nauw samen op verschillende thema’s en doen we aan kennisdeling, zowel binnen Nederland als daarbuiten. Die luxe hebben we bij Deloitte, we maken gebruik van alle capaciteiten die we hebben onder één dak,” verklaart ze. “Dat is ook interessant voor potentiële werknemers: je werkt samen met specialisten die ervaring hebben in allerlei branches.”
Compleet advies
De derde Deloitte-professional is Maaike van Velzen. Van Velzen is als partner en adviseur tevens werkzaam voor Legal, maar zij en haar collega’s zijn gespecialiseerd in intellectueel eigendomsrecht, IT en data protection. Hoe kijkt Van Velzen naar de communities? “In mijn ogen past deze werkwijze bij onze cliënten – vaak corporates -, die ook zo handelen. Ik heb jarenlang binnen grote multinationals gewerkt en daar ging het er net zo aan toe. Vraagstukken werden niet enkel vanuit één of twee disciplines benaderd, maar er werd intern intensief samengewerkt.”
Door middel van de M&A-community zetten Van Velzen en haar team eveneens hun specifieke talenten in bij M&A-projecten. “Bij due diligence zijn onder meer intangibles zoals merken, octrooien en software steeds belangrijker. Wij kunnen samen met M&A Legal onze expertise inzetten op het gebied van intellectueel eigendom. Dit om kansen en risico’s in te schatten en de adviezen richting de cliënt meer te onderbouwen en ook de praktische uitvoerbaarheid te adresseren. Het totaalplaatje dat Deloitte dan aan klanten kan aanbieden, is op die manier completer en daardoor meer relevant voor hen.”
Van Velzen opereert niet alleen op deze wijze binnen de M&A-community, ook met de Risk Advisory-afdeling wordt door haar team nauw samengewerkt – met name rondom Europese techwetgeving met betrekking tot AI en digital services. “Het inspireert hoe Corporate Finance en Legal zijn samengesmolten. Met Risk Advisory werken we nu bijvoorbeeld samen in een Digital Regulations-community. Daarbij is, naast een juridische en technische component, ook risico-management belangrijk en aspecten rond bij voorbeeld security,” vertelt ze afsluitend. “Binnen Deloitte zijn eigenlijk overal logische samenwerkingen aan het ontstaan; het is gewoon de standaard manier van werken geworden.”
Leercurve voor talent
Deloitte heeft de samenwerking met diverse disciplines ook doorgevoerd in de opleiding van de legal professionals. Mensen die bij Deloitte starten krijgen naast een solide basis in het betreffende rechtsgebied (M&A, IP/Tech law) ook een uitgebreide training in business aspecten zoals finance, innovatie, strategie en ze leren door de multidisciplinaire manier van werken in bredere context te denken. “Daardoor kunnen we de klanten nog beter adviseren in de context van hun eigen business domein” aldus Schutte en Van Velzen.