Voor Deloitte Legal is legal tech een onmisbare pijler voor excellente dienstverlening. Dominique Poot en Sebastiaan ter Wee vertellen Advocatie over de stand van zaken, én de plannen voor de toekomst.
Met twee verschillende brillen kijken ze naar de juridische dienstverlening van Deloitte; Dominique Poot met een achtergrond vanuit (juridische) technologie en zijn rol als Director Legal Management Consulting, Sebastiaan ter Wee als Partner en met jarenlange ervaring als jurist met een focus op data(privacy), cyber en regelgeving. Bij Deloitte Legal komen recht en technologie mooi samen, en bouwen ze aan de toekomst van hun praktijk.
Ter Wee: “Deloitte heeft verschillende applicaties in-house ontwikkeld. We werken daarbij vraaggedreven, zodat de oplossingen die we bieden, écht ondersteunend zijn aan juridische teams. Kijken we intern, dan hebben we mooie software die je helpt met het beantwoorden van vragen waarbij het antwoord te vinden is binnen grote volumes tekst. Dat werkt heel slim, en geeft ook echt het juiste antwoord. Onze teams werken daardoor sneller, nauwkeuriger en het levert lagere kosten voor onze klanten op.” Daarnaast maakt het het werk van de jurist leuker zodat je echt kan focussen op de meer complexe vraagstukken.
Hoe zorg je er als juridische dienstverlener voor dat je niet inlevert op veiligheid en betrouwbaarheid wanneer je gebruikmaakt van LegalTech?
Poot: “De applicatie Moonlit.AI is een mooi voorbeeld omdat het veel kritiekpunten op AI tools die vaak voorbijkomen wegneemt en mogelijkheden biedt die eerder niet tot de beschikking van juristen stond. Doordat Moonlit. AI een gefinetuned Legal LLM gebruikt, krijg je binnen het juridische vakgebied betere antwoorden. Door referenties toe te voegen aan de antwoorden en enkel de onderliggende data toe te staan als bron voor de antwoorden, voorkom je het euvel van hallucinaties. En door alle Europese (gepubliceerde) rechtspraak beschikbaar en doorzoekbaar te hebben, kun je verbanden leggen die eerder onzichtbaar zouden zijn gebleven.”
Naast en met elkaar
Bij Deloitte werken allerlei soorten professionals naast en met elkaar. Dat komt bij snelle ontwikkelingen van zowel wetgeving als techniek goed van pas. Poot: “IT-experts die al jaren aan de ontwikkeling van AI werken, juristen die de juridische duiding geven en juistheid van antwoorden vaststellen en consultants die ervoor zorgen dat de klant de aanpassingen in de organisatie kan aanbrengen; samen werken we aan een goed en vooral effectief en efficiënt product.” Waar grote advocatenkantoren een stuk technologie, professionele diversiteit en investeringskracht missen, maakt Deloitte gebruik van haar multidisciplinaire dienstverlening om alle facetten bij elkaar te brengen. En dat maakt volgens het duo nu juist het verschil.
Ter Wee: “We denken continu na over hoe we een klant echt ergens mee kunnen helpen. We werken niet alleen vanuit de wet, maar vooral vanuit de toepassing. Hoe werkt iets, waar zitten de risico’s en waar zitten de kansen?” Door de tools te baseren op gebruikerservaringen, wordt er geen tijd en moeite geïnvesteerd in het ontwikkelen van oplossingen voor ‘eventuele’ problemen; er wordt gekeken naar waar in de praktijk tegenaan gelopen wordt, en dán pas wordt er gebouwd. Poot: “Op deze manier introduceren we een gigantisch duurzaam probleemoplossend vermogen.”
Maar hoe zorg je er als jurist voor dat je mee kunt komen in al het technologisch jargon dat tegenwoordig gemeengoed blijkt? Enkel kennis van de wet en veelvoorkomende juridische vraagstukken lijkt niet meer genoeg. Ter Wee: “Als je werkt met wetgeving die ziet op data, cyber, IT en AI , is het noodzakelijk dat je – ook als jurist – het gesprek aan kan gaan met de IT- data- en Cyber afdelingen. Je advisering zal effectiever en duidelijker worden, maar je herkent ook eerder de risico’s en kansen. Daar is een zekere basiskennis maar ook vooral affiniteit voor nodig.”
Data en algoritmes
De juridische sector krijgt meer en meer te maken met juridische vraagstukken die draaien om data en algoritmes. Je moet inhoudelijk dus meekomen op voldoende technisch niveau. Tegelijkertijd verschuift de juridische dienstverlening van redelijk traditioneel en conservatief, naar innovatieve dienstverlening die technologie omarmt en inzet. Dat vergt een verandering in mindset alsook opleiding van de jurist van de toekomst.
Poot: “Je kunt niet langer meer vertrouwen op enkel het feit dat er bij jouw kantoor misschien de meeste professoren werken, of dat er de meest diepgravende stukken geschreven worden. Uitputtend uitzoeken is soms belangrijk, maar veel vaker heb je als organisatie vooral “de goede toepassing” nodig. Door de inzet van LegalTech en AI heb je als dienstverlener de mogelijkheid om de breedte én de diepte van je dienstverlening kwalitatief en kwantitatief krachtiger te maken.”
Als consultancy-gigant brengt Deloitte precies de combinatie van technologie, juridische kennis en procesbegrip waarmee de klant beter kan worden geholpen. Door de inzet van technologie ontworstel je jezelf aan het kenmerkende uurtje-factuur-model en betaal je juist voor waarde in plaats van moeite.