Er zijn vorig jaar 13% minder klachten ingediend tegen advocaten. Dat meldt het dekenberaad in zijn dinsdag gepubliceerde jaarverslag over 2015. Het aantal klachten daalde van 2.691 (2014) naar 2.332 (2015). De daling is volgens dekenberaad-voorzitter Emilie van Empel deels te danken aan de tendens dat advocaten er bij een geschil vaker zelf proberen uit te komen met een cliënt.
Daarnaast is de daling volgens haar te verklaren doordat er in bepaalde rechtsgebieden minder zaken zijn en dus ook minder contactmomenten met cliënten. Bijna de helft (47%) van de geregistreerde klachten was gericht tegen de eigen advocaat. Het aantal geregistreerde klachten tegen de advocaat van de wederpartij is in verhouding iets toegenomen, 29% in 2015 tegenover 25% in 2014. Driekwart van alle klachten werd in 2015 ingediend door burgers, wat een aanzienlijk groter deel is dan in 2014 (toen 49%).
Begin dit jaar was 38% van de in 2015 geregistreerde klachten nog in behandeling bij de deken. “Dat is niet vreemd als je bedenkt dat het onderzoek van de deken enige tijd vergt. In 2015 ingediende klachten handelen we voor een deel dit jaar af,” aldus Van Empel.
Verder meldt het jaarverslag dat de dekens vorig jaar 231 financiële desk researches bij advocatenkantoren lieten uitvoeren, wat ruim vier keer zoveel is als in 2014, en 34 financiële onderzoeken. Ook werd voor de eerste keer een last onder dwangsom opgelegd aan een advocaat die niet verzekerd bleek te zijn voor beroepsaansprakelijkheid. Een dergelijke boete is een van de nieuwe bestuursrechtelijke bevoegdheden die de plaatselijke dekens sinds 2015 hebben.