Intervisie draait om bewustwording. Ben je je van iets bewust geworden, dan kun je besluiten daar iets mee te doen. Dit leidt in de regel tot een verbetering en dat is het doel van intervisie.
In een intervisie worden daarom praktijkdilemma’s besproken: iets niet-juridisch waar je in de praktijk tegenaan loopt. Voorbeelden vind je op de website. Eerst wordt gezocht naar waar het praktijkdilemma vandaan komt: wat is de oorzaak ervan en wat is het aandeel van de casusinbrenger daarin? Pas als dat duidelijk is, wordt feedback en advies gegeven.
Eerder publiceerden we een Top 10 van praktijkdilemma’s. Deze keer geven we je de Top 5 van meest gegeven adviezen. Ze blijken van toepassing op vele, uiteenlopende praktijkdillema’s.
1. Houd afstand tot de zaak
Het meest gegeven advies dat wij voorbij zien komen, betreft de mate van betrokkenheid bij een zaak. Het advies luidt steevast dat het goed is om betrokken te zijn, maar dat je toch altijd voldoende afstand moet bewaren. Het advies geldt voor advocaten die de zorgen van hun cliënt mee naar huis nemen. Het speelt een rol bij cliënten met grote emotionele spoed. En voorts als het gaat om principiële cliënten met minimale kansen in een procedure. Maar het advies is ook aan de orde bij company lawyers. Daar ligt een te grote betrokkenheid bij de zaak immers altijd op de loer: hun cliënt is ook hun werkgever.
2. Manage de verwachtingen
Een vaak gegeven advies is om de verwachtingen te managen; niet alleen vooraf, maar ook gaande weg de behandeling van een zaak. Veel advocaten zijn geneigd om mee te gaan in het optimisme van de cliënt, maar het is goed om niet te veel te beloven; dan valt het later alleen maar mee. Dat gaat niet alleen om de risico’s en kansen van een zaak, maar ook om tijdmanagement. Het gaat trouwens ook niet alleen om cliënten. Ook de verwachtingen van collega’s, stagiairs en patronen kunnen maar beter goed worden gemanaged.
3. Praat over je dilemma
Vaak zien we tijdens intervisie dat een advocaat al een tijdje ergens mee zit. Het uitspreken daarvan creëert dan al lucht. Even sparren met collega’s zorgt voor steun, nieuwe gezichtspunten en oplossingen. Vervolgens kunnen knopen worden doorgehakt. Het advies is dus om (ex-)collega’s eerder deelgenoot te maken van waar je mee rondloopt. Praten helpt!
4. Luister naar en vertrouw op je gevoel
Dit advies staat op plek vier, maar is misschien wel het belangrijkste advies. Advocaten willen alles beredeneren en vergeten dan om ook te vertrouwen op hun gevoel. Hoe vaak tijdens een intervisie niet wordt gezegd: ‘Ik had er vanaf het begin al geen goed gevoel over’! Het gaat dan vaak om de betrouwbaarheid van de cliënt, maar soms ook over een wederpartij, collega of rechter. Advocaten gaan te gemakkelijk voorbij aan hun gevoel en vandaar het vaak gegeven advies: luister naar en vertrouw op je gevoel.
5. Kom voor jezelf op
Veel advocaten doen hun werk vanuit passie. Zeker in de sociale advocatuur wordt er vaak ‘eerst gewerkt en dan pas om geld gevraagd’. De dilemma’s die dit oplevert, leiden vaak tot het advies om jezelf niet te vergeten en beter voor jezelf op te komen. Hard op de zaak, zacht op de persoon: voorkom onnodige incasso-perikelen
Wist je verder dat online intervisie tot slechts 1 april 2021 is toegestaan? Inschrijven is eenvoudig: check de agenda op onze website.
Ontdek intervisie, maak je uren en haal je punten bij Intervisie Advocatuur!