“Wij zijn een klankbord, kunnen spiegelen en waar nodig ook tegengas geven, bijvoorbeeld als een partner een iets te duur huis wil kopen, terwijl hij nog maar net is toegetreden. Wij vervullen de rol van trusted advisor voor de partner in al zijn levensfases,” aldus Sybelle Gielisse, directeur van de afdeling Business Professionals & Executives van Van Lanschot Bankiers.
Van Lanschot bedient ongeveer 30% van de partners van Nederlandse advocatenkantoren. De bank verzorgt het vermogensbeheer van de partner vanaf het moment van toetreding tot de maatschap tot en met de pensionering. De afdeling van Gielisse bestaat uit twintig mensen die alles weten over toetreding tot de maatschap, winstdelingsmethodieken, uittreding, collectieve regelingen, compliance, fiscale rulings en pensioenen.
Een buitenstaander zou kunnen denken: die partners halen het grote geld binnen, hoe moeilijk kan het zijn om daarvan rond te komen? Gielisse ontkent natuurlijk niet dat het gaat om financieel bevoorrechte mensen, maar stelt wel dat professionele begeleiding in het vermogensbeheer verstandig is. “Je bent als partner zelf verantwoordelijk voor je pensioenopbouw, en je moet ook rekening houden met onvoorziene calamiteiten, zoals bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid. Je hebt misschien kinderen die studeren, of nog gaan studeren. Dat zijn allemaal factoren die je mee moet wegen. De meeste mensen willen hun levensstandaard kunnen handhaven als de rit er te zijner tijd op zit. Dat moet je zorgvuldig regisseren.”
Partners moeten nadenken over de vraag wat ze willen in het leven, wat hun persoonlijke doelstellingen zijn. “Tot welke leeftijd wil je werken, wil je er misschien nog een tijdje tussenuit? Zo bezien gaat het niet alleen om het beheer van het vermogen van de klant, maar ook om de regie van het leven. Dat gaat best ver, en het is soms een heel intensief proces, ook van onze kant. We doen in die zin veel meer dan alleen bancaire producten verkopen.”
Cruciaal in dat proces: onderling vertrouwen, waarbij Van Lanschot vaak een wat meer behoudende positie inneemt. De klant wordt geadviseerd om niet te scherp aan de wind te varen, of nu gaat om beleggingen, de omgang met de fiscus of complianceregelingen. “Uiteindelijk is de klant natuurlijk zelf verantwoordelijk, maar wij adviseren ze vaak om gewoon geen gekke dingen te doen. Ze kunnen grote reputatieschade oplopen als ze dat wel doen.”
Specifiek ten aanzien van de advocatuur verwacht Gielisse dat ‘compliant beleggen’ de komende jaren hoog op de agenda zal komen te staan, zoals dat bij de accountants nu al het geval is. “Voor partners bij accountantskantoren gelden al hele strenge regels: die mogen absoluut niet beleggen in de fondsen waar ze voor werken. Voor advocaten zijn de regels nu nog minder rigide, maar wij denken dat dat een issue wordt. Partners kunnen er nu al voor kunnen kiezen om de invulling van de portefeuille geheel aan ons over te laten. Dan ben je volledig gevrijwaard van verwijten van handelen met voorkennis.”
Belangrijk voor het onderlinge vertrouwen is ook dat Van Lanschot solide door de crisis is gekomen, zegt Gielisse. “Natuurlijk is de crisis ook aan ons niet voorbij gegaan, we hebben een paar moeilijke jaren gehad. Maar we zijn een van de weinige banken in Nederland die geen financiële steun van de staat heeft gehad. Ik denk dat dat komt omdat iedere klant heel bewust voor ons heeft gekozen. Dat maakt dat de loyaliteit van onze klanten groot is.”
#SvdA2015: De presentatie van De Stand van de Advocatuur & het Notariaat 2015 wordt mede mogelijk gemaakt door Van Lanschot Bankiers