Sinds Petra Willems tien jaar terug een tweedehands Hermès-tas kocht, jaagt ze op designer vintage. Naar een zitting draagt ze het liefst haar fijngebreide pak van Bottega Veneta. “Wat je draagt, beïnvloedt hoe mensen naar je kijken.”
Haar patroon had een BMW uit de 5-serie. Hij leerde haar dat het belang van het type auto dat een advocaat rijdt, niet moet worden onderschat. “De auto van een cliënt is altijd groter, duurder en sneller dan die van zijn advocaat, zei hij. Zo niet, dan riskeer je gedoe over de rekening als de zaak niet loopt zoals de cliënt wil. Tegelijkertijd wil een cliënt trots zijn op zijn advocaat. Rijd je in een oud barrel, dan kan de cliënt gaan twijfelen of je wel aandachtig werkt.”
Petra Willlems heeft de les van haar patroon onthouden en ziet parallellen met zakelijke kleding. “Wat je aantrekt, zegt niets over de inhoud van je werk. Maar wat je aantrekt, beïnvloedt wél hoe mensen naar je kijken. Je mag nooit je cliënt overschaduwen: de schijnwerpers zijn voor hem. Als advocaat moet je representatief zijn. Je cliënt moet zich trots en zekerder voelen doordat jij naast hem staat. Heb ik een zitting, dan kies ik voor goede kleding waar iets van mezelf in zit en houd ik het neutraal.”
Succespak
Onder haar toga draagt ze bij voorkeur haar donkerblauwe fijngebreide pak van Bottega Veneta. “Een lange broek met rechte pijpen, een double-breasted jasje. Wit T-shirt eronder. Gekleed, maar niet té. Van dichtbij zie je dat dit pak is gebreid, maar het valt heel ‘flowy’. Ik voel me er comfortabel in. De keren dat ik het aanhad, verliep de zitting zoals ik wilde.” Lachend: “Het is mijn succespak.”
“Als advocaat moet je representatief zijn. Je cliënt moet zich trots en zekerder voelen doordat jij naast hem staat”
Willems zorgt ervoor dat het totaalplaatje klopt: platte hakken, een Hermès- of Bottega Veneta-tas, Escentric Molecules als parfum. “Chanel no 5 heb ik ook. Maar dat vind ik te uitgesproken voor een zitting. Je wilt geen irritatie veroorzaken.” Om haar pols hangt de Tank van Cartier. “Tijdens een zitting zag ik dat de rechter hetzelfde horloge had. Ik heb mijn toga toen zo laten vallen dat mijn horloge ook zichtbaar was. Er was herkenning.”
Little Black Jacket
Haar designerstukken zijn stuk voor stuk tweedehands. Willems heeft ze gescoord tijdens haar jacht op designer vintage. “Officieel is vintage kwalitatief goede kleding van meer dan twintig jaar oud. Maar geregeld koop ik ook jongere stukken.”
Haar liefde voor designer vintage ontstond tien jaar terug. In Parijs viel ze toen als een blok voor haar eerste vintage-tas: de Kelly van Hermès. “Een tas uit 1962, die nieuw uit de doos kwam en was gemaakt voor een lid van de Hermès- familie. De eigenares van de winkel waarschuwde dat ik vanaf nu meer vintage zou gaan kopen.”
Inmiddels koopt ze naast tweedehands tassen vooral vintage kleding. Ze heeft bijvoorbeeld lang gezocht naar The Little Black Jacket van Chanel, een zwart bouclé-jasje met vier zakjes. Dit kledingstuk is zo legendarisch dat Vogue-hoofdredacteur Carine Roitfeld een boek heeft gemaakt met foto’s van Uma Thurman, Sarah Jessica Parker en andere bekendheden in dit jasje.
“Uiteindelijk vond ik het jasje op E-bay. Tegenwoordig draag ik vaker donkerblauw dan zwart. Omdat ik het jasje minder draag, zit het op een paspop in de slaapkamer. Steeds als ik ernaar kijk, denk ik: móói. Dit jasje verdient het om vaker naar buiten te gaan. Voor de juiste prijs mag het weg. Om mijn footprint beperkt te houden, heb ik de regel ‘one in, one out’. Pas als het jasje weg is, mag ik iets nieuws kopen wat vergelijkbaar is qua stijl. Met de jaren weet ik beter wat ik wil, waardoor ik minder koop dan vroeger.”
Quiet luxury
The Row is een label dat veelvuldig in haar kast opduikt. Dit Amerikaanse merk is exemplarisch voor ‘quiet luxury’, de ingetogen, prijzige kledingstijl die de hoofdrolspelers van de HBO-serie Succession etaleren. “The Row is tijdloos. Ik geniet van de mooie stoffen, de manier waarop de kleding is gemaakt en van kleine details. Ik heb een trui met een ingeweven naad midden op de rug. Alleen kenners zien dat de trui van The Row is. Het label zit in mijn nek, geen schreeuwerig merk aan de buitenkant. Ik koop geen kleding om het merk te laten zien, ik koop het voor mezelf. Kasjmier voelt heel fijn. Het is míj́n plezier dat ik weet dat de trui kwaliteit heeft en van een mooi merk is.”
Nieuw kost de trui inmiddels 1000 euro, maar Willems betaalde er 450 euro voor via Vestiaire Collective, een doorverkoopplatform voor luxe vintage. “Als ik wakker word, check ik eerst mijn werkmail en daarna het nieuws. Vervolgens ga ik naar Vestiaire om te zien of er nieuwe items van mijn favoriete merken zijn. Voordat ik naar bed ga, doe ik hetzelfde. Het is superleuk om alsnog dat ene stuk te vinden waarnaar je zocht, in de juiste maat, voor een lagere prijs én in goede staat.”
Duurzaam consumeren
Online shopt ze ook graag bij Kern1 van Tami Kern. “Tijdens haar studie notarieel recht in Leiden ontwikkelde Tami een oog voor vintage Chanel en andere mooie merken als Céline. Nadat ze was afgestudeerd, begon ze een onderneming in vintage Chanel-jasjes. Ze haalt ze uit heel Europa en haar moeder maakt ze weer als nieuw. Wereldwijd staat Kern1 bekend als dé plek voor Chanel-jasjes die da bomb zijn: hoge kwaliteit, realistische beschrijvingen, redelijke prijzen. Je vindt bij haar al jasjes vanaf 1700 euro. Serieus geld! Maar je koopt iets bijzonders en waarvoor je ook kunt sparen. Bovendien gaat zo’n kledingstuk jaren mee, terwijl je een jasje van een fast fashion-keten als Zara of H&M na drie keer stomen soms al weg kunt gooien”, zegt Willems. “Ik zie het kopen van designer als een vorm van duurzaam consumeren.”
Parijs
Behalve online winkelt Willems ook offline. In Nederland is ze klant bij Salon Heleen Hülsmann in Amsterdam-Zuid. “Heleen weet wat ik draag en kent mijn favoriete merken. Komt er iets binnen wat haar iets voor mij lijkt, dan appt ze me een foto. Dat deed ze bijvoorbeeld bij het Bottega Veneta-pak.”
Elk jaar gaat Willems minstens tien keer naar Parijs. “Ik houd van de stad, de omgangsvormen en hoe de vrouwen in bijvoorbeeld Saint-Germain-des-Prés erbij zitten. Ze gaan liever op water en brood dan dat ze hun pedicure of kapper overslaan.”
In Parijs winkelt ze bij Odetta Vintage en loopt ze dépôts-ventes (tweedehandszaken) af in het vierde en zesde arrondissement. Op zondag heeft ze haar favoriete buurtmarkten, zoals de markt bij de wijk Pigalle. “Je kunt er zomaar een kledingrek hebben met vintage Yves Saint Laurent of Burberry-jassen. Ik kan er rondlopen zonder iets te kopen. Ik waardeer het ambachtswerk en zie kleding als kunst. Ook vind ik het leuk om verhalen te bedenken bij vintage-items; wat heeft dit jasje wel niet allemaal meegemaakt? Wie hebben het eerder gedragen? Waarom is het in de verkoop gegaan? Dat blijft leuk.”
Petra Willems is oprichter van LWYRS Advocaten Arbeidsrecht in Den Haag. Als ‘arbeidsrechtspecialist pur sang’ zet zij haar kennis in voor werkgevers en werknemers (veelal executives en hoger management).