De advocatuur ondergaat een snelle transformatie. Suayip Őksűz, Senior Associate en innovation ambassador bij Dentons, deelt zijn perspectief op juridische innovatie en het belang van meegaan in deze verandering. We hebben hem tien vragen gesteld en het resultaat is een verzameling van best practices en tips voor Nederlandse juristen en advocaten die streven naar innovatie.
Wat is jouw visie op innovatie voor de juridische sector?
“Enerzijds zijn ‘de drie D’s’ essentieel, anderzijds is er de noodzaak om met ontwikkelingen mee te gaan. De drie D’s zijn data, design en diversity. Data omdat advocaten zich steeds meer bewust zijn van de goudmijn aan data waarop zij zitten. Dit wordt inmiddels allang gezien als de ‘nieuwe olie’, in de zin van dat het advocaten kan helpen nog beter advies te kunnen geven. Advocaten worden zich meer bewust van de rol die data kan spelen. Bijvoorbeeld bij het inschatten van de slagingskans van nieuwe zaken, of hoe je op basis van historische data van eerdere transacties een nieuwe transactie beter kunt begeleiden. Kortom, data is key en technology maakt dat deze data bruikbaar wordt.
Met design bedoel ik dat de manier waarop de cliënt wordt geadviseerd in steeds creatievere en meer cliëntvriendelijke vormen voorkomt. Zo wordt vaker gebruik gemaakt van animated graphics en apps om uitgebreid juridisch advies helder over te brengen. Met diversity wil ik zeggen dat advocaten zich er meer bewust van worden dat hun meerwaarde niet alleen in juridische advisering zit. Ook kunnen zij op strategisch en bedrijfseconomisch niveau voor cliënten van toegevoegde waarde zijn. Deze drie D’s zetten de advocatuur aan tot verdere innovatie.
De economie digitaliseert. Onze cliënten ontwikkelen hun businessmodellen op basis van technologie en verwachten dat wij dat ook doen. Blijf je achter dan kan het zijn dat cliënten je niet meer zien als dé sparringpartner. Uit onderzoek is gebleken dat cliënten niet alleen op zoek zijn naar betrouwbaar juridisch advies, maar ook de volgende eigenschappen willen terugzien in hun advocaten: digital savvy, future ready en multifaceted. Het is dus van belang om die kernbegrippen in je juridische dienstverlening door te voeren. Technologische innovatie is daarbij onmisbaar.’
Hoe belangrijk is innovatie voor Dentons?
“Bij Dentons zien we onszelf als de ‘law firm of the future’. Dat is geen loze kreet, maar een verwoording van ons DNA, waarin innovatie diepgeworteld zit. Wij innoveren voortdurend onze processen en werken bijvoorbeeld met wereldwijde en lokale innovatieteams, bestaande uit zowel business services, advocaten, economen en engineers. Dat wat we prediken, maken we ook waar. We ontwikkelen continu tools om de dienstverlening te verbeteren en zo het leven van cliënten makkelijker te maken.”
Welke rol neem jij hierbij in en met welke meerwaarde?
“Ik ben naast advocaat ook een ‘innovation ambassador’ zoals we dat hier noemen. Ik vind het een verrijking om met innovatie bezig te zijn. Zo organiseren de innovation ambassadors samen bijvoorbeeld maandelijkse meetings over nieuwe trends, technologische ontwikkelingen en beschikbare tools binnen Dentons. Momenteel werk ik veel samen met het innovatieteam in Istanbul. Dit team is intensief bezig met innovatie en we leren op die manier veel van elkaar. Daarbij heb ik een brugfunctie tussen Nederland en het centrale innovatie team. Ideeën afkomstig van advocaten hier, pak ik samen met engineers op en vertaal ik naar Europees niveau.”
Kun je drie projecten noemen waarop je het meeste trots bent?
We zijn met een team van Dentons Europe advocaten afgereisd naar hoofdkantoor van een cliënt, Mercedes Benz. Daar hebben we samen met het in-house team van dit bedrijf een Data Literacy Training gevolgd, gedoceerd door een professor Data Analysis. We leerden veel over elkaars’ businesses en over data literacy. We zitten op een goudmijn aan data, maar hoe lees je deze en hoe vertaal je dit naar je juridische dienstverlening? Dit was een ontzettend leerzaam project. Daarnaast hebben we een Global FDI Tracker gemaakt. Hiermee krijgen onze cliënten toegang tot de relevante wetgeving in relatie tot de FDI-verordening (EU-verordening tot vaststelling van een kader voor de screening van buitenlandse investeringen) in diverse jurisdicties. Deze wetgeving (in Nederland de Wet Vifo – van kracht vanaf 1 juni 2023) vertaalt zich in ieder land anders. Cliënten die in diverse jurisdicties actief zijn, zien snel wat de lokale uitwerking van deze wet is. En als derde ben ik trots op de intensieve samenwerking met ons innovation team in Istanbul.’
Wat is de grootste uitdaging met het oog op innovatie?
“Voor mij persoonlijk is dat tijd. Ondanks dat Dentons het goed aanpakt met de interne innovation ambassadors en wij hier tijd voor mogen vrijmaken, is er nooit genoeg tijd om je te verdiepen in innovatie. Daarnaast is de uitdaging voor de sector dat het is gestut op risicoaversie. Wij schatten risico’s in en vertalen deze analyse naar concrete adviezen voor cliënten. Bij innoveren hoort experimenteren en dus falen. Dat voelt voor advocaten onnatuurlijk. Ik houd mezelf en de advocaten die ik spreek altijd een quote van Winston Churchill voor: ‘Perfection is the enemy of progress.’ Risico’s nemen is een uitdaging voor juridische professionals, maar wel noodzakelijk als je wilt innoveren in de manier waarop je advies geeft.”
Wat maakt Dentons uniek ten opzichte van andere kantoren op het gebied van innovatie?
“Het feit dat wij zo groot zijn, werkt in ons voordeel. Hierdoor kunnen wij de investeringen, in tijd en geld, doen die nodig zijn bij innovatie. Daarnaast kunnen wij wereldwijd, met de diverse Dentons innovation teams, aan innovatie werken. Met als extra pluspunt dat wij regionaal, en dus snel, stappen kunnen maken. Daarbij zit innovatie echt in de cultuur ingebakken.”
Welke kans biedt innovatie de juridische sector?
“Omdat de dagelijkse realiteit van onze cliënten vraagt om vooruitdenken is innovatie allang geen side project meer. Door continu te innoveren kunnen advocaten en juristen efficienter werken en meer de focus leggen op het meest complexe werk. Het menselijke aspect, het klantcontact wordt steeds belangrijker en dat brengt meer werkplezier en het versterkt de cliëntrelatie.”
Wat merken cliënten van jullie innovatieprojecten?
“Dentons is proactief als het gaat om het ontwikkelen van innovatieve projecten die het leven van onze medewerkers en de dienstverlening aan cliënten beter maken. We werken samen met cliënten om tools te ontwikkelen die echt van toegevoegde waarde zijn. Kan de cliënt bijvoorbeeld real time de kosten in een zaak volgen, dan kun je in een project gaandeweg nog bijsturen en in gesprek gaan over de beste aanpak. Ook ontwikkelden wij bijvoorbeeld een ‘dawn raid app’. Is er bij een cliënt een inval door de Autoriteit Consument en Markt? Dan drukt zij op een rode knop en staat de cliënt direct in contact met de juiste advocaat in de betreffende jurisdictie.”
Welke rol speelt innovatie voor legal research?
“Ik werk zelf met Rechtsorde voor mijn juridisch onderzoek. Grootste pluspunt is dat ik in één oogopslag alle wetsartikelen, jurisprudentie en literatuur voorhanden heb. Ik weet dat Sdu met Artificial Intelligence veel test om het zoeken slimmer te maken. Ik heb zelf aan twee AI-pilots binnen Dentons deelgenomen en de mogelijkheden zijn indrukwekkend. Dat legal research in de nabije toekomst op intelligente wijze gaat meedenken, is innovatie waar de advocatuur beter van wordt.”
Welke tip geef je andere kantoren?
“Noodzakelijk is om het mijden van risico’s wat te laten vieren. De kunst is om van perfection niet je vijand maar je vriend te maken, zonder daarbij je eigen identiteit los te laten. Verdiep je daarnaast in innovatie. De informatie daarover is versnipperd voorhanden. Zoek vooral mensen om je heen die je kunnen bijpraten. Maak hiervoor tijd vrij of benoem iemand op kantoor die innovatie vastpakt en niet meer loslaat.”