Wat is er veranderd op het gebied van import- en exportdocumentatie tussen de UK en Nederland? Lees snel meer of registreer je voor de webinar met Bird & Bird en Customs Support Group.
Sinds 1 januari 2021 is Brexit een feit. Het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie is niet alleen een historische gebeurtenis in politieke zin, maar brengt ook veel praktische veranderingen met zich mee. Door het opheffen van onder andere vrij verkeer van goederen en diensten tussen het Europese vasteland en Groot-Brittannië is het gemak van zakendoen dat we voorheen kenden verdwenen, en moet er vooral bij import en export rekening gehouden worden met nieuwe wet- en regelgeving.
Daarom is het belangrijk dat bedrijven zich de vraag stellen wat er precies veranderd is in het zakendoen met het Verenigd Koninkrijk: wat zijn bijvoorbeeld de regels omtrent douanedocumentatie en ander papierwerk en van welke veranderingen moeten juridische afdelingen zich bewust zijn om handel goed te laten verlopen?
Uit het rapport ‘Statistics on UK-EU trade’ dat de Britse regering in 2019 publiceerde, bleek dat de EU vóór Brexit goed was voor ongeveer 45% van de Britse export en zelfs 53% van haar import. Nu, enkele maanden na Brexit, is het natuurlijk interessant om te weten welke impact de uittreding uit de EU heeft gehad. Volgens een onderzoek dat door de Nederlands Britse Kamer van Koophandel (NBCC) is uitgevoerd, ondervindt 63% van de bedrijven hinder door Brexit. Bij bedrijven in de goederensector is dat zelfs 80%.
Zo hebben ze vooral last van toegenomen bureaucratie, hogere kosten en vertragingen in het transportproces. De meer dan zeshonderd nieuwe verordeningen die door Brexit in werking zijn getreden hebben dus een serieus effect op de handel.
Veel van deze Britse wetten zijn ontworpen om de EU-regelgeving op te kunnen heffen, zodat zakendoen met het Verenigd Koninkrijk voor bedrijven business as usual blijft. Er zijn echter ook verordeningen waarmee de Britse regering juist verschillen in regelgeving tussen Groot-Brittannië en de Europese Unie wil creëren. Dat kan de kosten van zakendoen veranderen of invloed hebben op de fundamentele veronderstellingen waarop bedrijven opereren via bilaterale contracten met klanten, partners en leveranciers.
Het moge duidelijk zijn; de impact van Brexit vloeit ook door naar juridische afdelingen. Per maand worden er gemiddeld 500 overeenkomsten verwerkt door bedrijven met 250 tot 20.000 medewerkers. Brexit dwingt juridische afdelingen aanpassingen te maken in hun werkproces. In de praktijk komt het erop neer dat overeenkomsten moeten worden herzien en nieuwe clausules aan bestaande overeenkomsten moeten worden toegevoegd. Nieuwe regelgeving betekent kort gezegd dus meer werk, hogere kosten en een complexer, meer handmatig werkproces.
DocuSign organiseert op 18 mei om 12.00 uur een webinar waarin samen met Customs Support Group en Bird & Bird dieper wordt ingegaan op de import- en export uitdagingen die door Brexit zijn ontstaan. Zo wordt onder andere besproken wat er precies in de wet- en regelgeving is veranderd en hoe bedrijven zich door de digitalisering van hun werkprocessen eenvoudig aan de post-Brexit situatie kunnen aanpassen.
Je kunt je hier gratis registreren.