Ook dit jaar hebben we weer een Dilemma Top 10! Lees verder voor de 10 dilemma’s die het vaakst worden besproken in een intervisie van Intervisie Advocatuur.
1. Urendruk en salesstress
Voorbeeld: Als medewerker word ik geacht mijn uren te maken, maar ook om nieuwe cliënten te scoren. Daar is weinig tijd voor en bovendien ben ik geen salestijger. Zo’n netwerkborrel vind ik echt niks. Hoe pak ik het aan?
2. Werknemer/werkgevers-issues
Voorbeeld: Mijn medewerkers willen niet fulltime werken. Ze lijken ook niet geïnteresseerd in het partnerschap. Ik vind het moeilijk om met die nieuwe mentaliteit om te gaan. Ik heb jarenlang keihard gewerkt. Hoe krijg ik ze toch zo ver dat ze mijn praktijk willen overnemen?
3. Verwachtingsmanagement
Voorbeeld: Ik vind werken leuk, maar niet 24/7. Mijn cliënten lijken daar wel op te rekenen. Hoe zorg ik ervoor dat dit verandert zonder ze te verliezen?
4. Financiële zaken
Voorbeeld: Dat de sociale advocatuur geen vetpot is, mag duidelijk zijn. De eigen bijdrages heb ik hard nodig om te kunnen doorgaan in de advocatuur. Hoe voorkom ik dat mijn cliënten een loopje met mij nemen en de eigen bijdrages niet betalen?
5. Belangenverstrengeling
Voorbeeld: Ik sta een vriend van mij bij. Dat doe ik voor wat privézaken van hem, maar ik sta ook zijn bv bij waar hij 50%-aandeelhouder van is. Sinds kort heeft hij ruzie met zijn andere 50%-aandeelhouder. Hoe ga ik daar mee om?
6. Gedragsregels vs. cliëntbelang
Voorbeeld: Ik ontving van de wederpartij een mail met daarbij stukken die niet voor mij bestemd zijn. Mijn client kan die stukken goed gebruiken; als ik ze indien dan winnen we de procedure. Dien ik ze in bij de rechtbank of niet?
Wat zegt dit dilemma nu over jouzelf?
7. Foute wederpartij
Voorbeeld: Onze cliënten zijn gebaat bij een minnelijke oplossing. Ze moeten nog met elkaar door. De advocaat-wederpartij verstoort de boel. Die macho wil niks en schreeuwt alleen maar, en nou dreigt hij nota bene ook nog met een klacht. Hoe ga ik daar mee om?
8. Integriteit
Voorbeeld: Ik zie dat de contractspartij van mijn client niet zuiver op de graad is, maar mijn client ziet dat niet en wil door. Ik irriteer me als ze mijn advies niet volgen. Wat nu?
9. Wel of niet procederen?
Voorbeeld: Mijn client heeft, vanuit emotie, ten onrechte gedreigd met een klacht. We hebben het uitgesproken maar het voelt toch niet goed. Binnenkort wordt duidelijk of er moet worden geprocedeerd. Ga ik dat doen, of is dit het moment om mij terug te trekken?
10. Carrièreswitch (nieuw in de top 10!)
Voorbeeld: Ik heb als éénpitter een mooie praktijk opgebouwd en groei nog steeds, maar ik vind het werk steeds minder leuk. Wat te doen? Sluit ik aan bij een ander kantoor, neem ik personeel of ga ik iets heel anders doen?
Persoonlijke groei
De bovenstaande dilemma’s worden door advocaten ingebracht tijdens hun intervisie. Vervolgens worden ze daarover bevraagd. Bij het stellen van vragen, richten we ons op de advocaat zelf: op diens houding en gedrag. Wat heeft die advocaat er nou zelf mee te maken? Hoezo is het voor hem of haar een dilemma geworden? Zo komen we uit bij de onderliggende thema’s: daar waar het voor die advocaat echt om gaat. Bij financiën gaat het bijvoorbeeld vaak om eigenwaarde en waardering (vervolgvragen: waardering van wie? hoezo?). Bij een dilemma in de categorie verwachtingsmanagement gaat het vaak om het kunnen stellen van grenzen (hoezo lukt dat niet?) en bij kwesties rond integriteit blijken advocaten vaak gericht op het ‘niet fout’ willen doen. Zo zie je dus dat de onderliggende, persoonlijke thema’s doorklinken in de dagelijkse dilemma’s. Veel advocaten kunnen daar mee aan de slag: het besef dat een deel van het dilemma bij jezelf ligt, maakt dat je er ook wat aan kan doen. Intervisie leidt dus tot verandering: intervisie leidt tot persoonlijke groei!
Herken jij één van deze dilemma’s of heb je een geheel andere? Breng het in tijdens één van onze intervisiebijeenkomsten. Inschrijven is eenvoudig: check de agenda op onze website www.intervisie-advocatuur.com. Ontdek intervisie, maak je uren en haal je punten bij Intervisie Advocatuur!
Bio Tjeerd Poot
Tjeerd Poot is de eigenaar van het landelijke platform Intervisie Advocatuur. Tjeerd studeerde rechten aan de Erasmus Universiteit en begon zijn carrière bij een middelgroot kantoor in Rotterdam met een algemene praktijk. In het vervolg van zijn carrière specialiseerde hij zich steeds verder in het arbeidsrecht en privacy. Hij volgde de Grotius Arbeidsrecht en de specialisatie-opleiding voor privacyrecht advocaten aan de Universiteit van Leiden. Tjeerd staat binnen het arbeidsrecht zowel werkgevers als werknemers bij. Daarnaast houdt hij zich bezig met het toegangsbeleid aan de poorten van de Rotterdamse haventerminals waar het onder andere gaat om alcohol, drugs en medicijnen controles.