Ze schieten als paddenstoelen uit de grond: online platforms waarop rechtszoekenden zich makkelijk kunnen koppelen aan een jurist of advocaat. De nieuwste telg, na onder meer de Advocatenwijzer en Rechtszaakplaats, heet Leggle en heeft als investeerder DAS achter zich. Die betrokkenheid zorgt naast een financiële basis voor een hoog ambitieniveau: “Leggle moet over twee jaar de grootste speler zijn op dit gebied.”
Door Joris Rietbroek
‘Jouw jurist heb je zo gevonden,’ luidt de aanlokkelijke formulering op Leggle, qua naam handig lijkend op Google of Blendle. Daaronder acht knoppen met evenveel categorieën waarbinnen consumenten op zoek kunnen naar een geschikte jurist of advocaat voor hun specifieke probleem. Enkele kliks verder, inclusief de keuze uit eenmalig advies of behandeling van de zaak, en er duikt een rijtje met namen van aangesloten juristen en advocaten op, inclusief het tarief dat zij rekenen.
Dat DAS formeel eigenaar is van het nieuwe platform, is volgens medeontwikkelaar Norbert Zoet een van de redenen dat Leggle op korte termijn een succesverhaal zal worden. DAS financiert het initiatief dan ook, al wil Zoet niet zeggen hoeveel geld de juridische dienstverlener investeert. “Leggle is geen direct product van DAS, het gaat om een aparte, onafhankelijk opererende entiteit,” onderstreept hij. “Er doen dan ook geen juristen van DAS aan mee.” Het verdienmodel kan Zoet wel delen: van iedere factuur gaat 20% naar Leggle voor de lead generation, administratieve ontzorging en de betalingsgarantie. Leggle neemt deelnemende juristen namelijk het debiteurenrisico op zich.
Zoet werkte in het verleden achttien jaar in verschillende functies bij Transavia en werd begin dit jaar door DAS aangenomen om het nieuwe platform te ontwikkelen. “We hebben de ambitie om een bepalende speler te worden binnen dit domein,” zegt hij. “Over twee jaar willen we de grootste zijn; in 2018 moeten er via het platform 120.000 matches tussen klanten en juristen ontstaan.”
Het stimuleren van een persoonlijke klik tussen jurist en cliënt, daarin zal Leggle zich onderscheiden van andere soortgelijke aanbieders, denkt Zoet. “We willen naar de situatie toe dat jurist en cliënt elkaars equals zijn en het beste in elkaar naar boven halen. Verder nemen we voor de deelnemende juristen het debiteurenrisico op ons. Ook al ontstaat er bijvoorbeeld discussie over de factuur, wij betalen juristen gegarandeerd uit.”
De website van Leggle bevindt zich op het moment van schrijven nog in de afrondende fase. Tot op heden bieden twaalf juristen in verschillende rechtsgebieden er hun diensten aan. In wezen kan iedere jurist met minimaal een HBO-rechtendiploma en een Kamer van Koophandel-inschrijving zich aanmelden. Zoet: “We zullen later ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering als voorwaarde stellen.” Voor de korte termijn richt Leggle zich nog op particulieren – ‘dat willen we eerst goed op poten hebben’ –, voor de langere termijn moet de doelgroep ondernemers volgen.
De basis van Leggle staat en volgens Zoet ‘goed genoeg’ om te lanceren richting juristen. Binnenkort volgen er meer features, waaronder een ratingsysteem voor klanten zodat zij een recensie over hun jurist kunnen achterlaten. “We zijn nu klaar voor een soft launch, waarin we nog meer juristen en advocaten hopen te bereiken. Daarna lanceren we Leggle richting de markt.”
Een marketingplan hiervoor is nog in de maak, aldus Zoet. De plotselinge komst van Rechtszaakplaats speelt volgens hem geen rol bij de soft launch van het platform, ook al is de primaire ontwikkeling nog gaande.