Het Twentse kantoor Damsté start met de ‘harde’ franchiseorganisatie Advocoeur. Kleine advocatenkantoren tot circa zeven advocaten kunnen zich aansluiten, maar moeten – dat is het harde – dan ook gaan werken onder de nieuwe merknaam. “We zijn inmiddels met drie kantoren in gesprek,” zegt marketeer Simon Huiskamp van Damsté. Al in het eerste kwartaal van 2013 zou Advocoeur landelijke dekking moeten hebben.
Door de franchiseformule Advocoeur in de markt te zetten “zijn de kleinere kantoren in staat om tegen aantrekkelijke tarieven de specialisten van Damsté in te zetten. Daarnaast zal de franchisegever de zelfstandige advocaten gaan ondersteunen met opleidingen, landelijke marketingcampagnes, HRM oplossingen, kantoorinrichting, personeelsbeleid, IT ondersteuning en hoogwaardige juridische kennis,” meldt Damsté in het persbericht.
Aansluitende kantoren zullen gaan werken onder de naam Advocoeur, en zullen door gevelreclame en een uniforme binnenwand ook enigszins op elkaar moeten gaan lijken. Punt van zorg is de kwaliteit, erkent Huiskamp, “je bent immers zo sterk als de zwakste schakel in de keten”. Maar Damsté denkt dat te ondervangen door een “goede intensieve screening van kantoren die zich melden, en stevige ondersteuning door onze eigen staf”.
Volgens het kantoor is de tijd rijp voor de formule, mede door het moeilijke economische klimaat. “Kleine advocatenkantoren staan onder druk, zij kunnen moeilijk mee in het marketinggeweld van de grotere kantoren. Daarnaast wordt er door de markt steeds meer een beroep gedaan op gespecialiseerde advocatuur. Voor kleine zelfstandige advocatenpraktijken is het lastig om zich op meerdere gebieden te specialiseren. Bovendien is de consument steeds kritischer ten aanzien van de tarieven. Het is niet voor niets dat vaste tarieven voor veel voorkomende zaken binnen de advocatuur en het notariaat aan een opmars zijn begonnen,” aldus het kantoor.