Arbeidsrechtadvocaat Annette de Groot is een nieuwe eenvrouwszaak gestart: Het Reorganisatie Bureau/Het Arbeidsrecht Bureau. Opvallend is dat het nieuwbakken advocatenkantoor volledig uitgaat van thuiswerken. “Dat ik ondernemen combineer met thuiswerken komt echt door corona.“
De oplettende Advocatie-lezer was het vorige week al opgevallen: te midden van al het coronatumult is arbeidsrechtadvocate Annette de Groot haar eigen eenvrouwskantoor begonnen, dat volledig gestoeld is op thuiswerken. Het Arbeidsrecht Bureau en Het Reorganisatie Bureau – twee namen voor haar kantoor – heeft dan ook geen fysieke kantoorruimte. Enkel een gevolg van de coronaperikelen? Of speelt er meer? En waarom heeft één kantoor twee namen? Tijd voor een telefonisch tweegesprek.
Dag Annette, ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: waarom een kersverse onderneming starten om vervolgens enkel thuis te werken?
“Dat ik ondernemen combineer met thuiswerken komt echt door corona. Bij mijn oude baan (advocaat bij De Koning Vergouwen Advocaten, red.) genoot ik juist erg van de gezelligheid op kantoor. Ik heb de afgelopen periode echter gemerkt dat ik thuis veel productiever ben en daarnaast veel reistijd bespaar. Bovendien kijkt niemand er meer van op als je thuiswerkt via digitale middelen. Het is normaal geworden, en hopelijk omarmen meer advocatenkantoren deze werkwijze. Elke dag op en neer reizen is gewoon niet altijd nodig. Vaak kunnen we ons vak uitoefenen achter een laptop, met een stuk papier en een dossier in je tas.
Voor de cliënten is er ook weinig verschil: de besprekingen verlopen goed bij mij thuis, in een café of bij de cliënt. Indien het een gevoelige zaak betreft, is een ruimte huren een optie – in verband met de geheimhoudingsplicht – of doe ik de deuren goed dicht zodat de buren niet kunnen meeluisteren. Verder heb ik geen extreem hoog uurtarief omdat ik geen kantoorpand huur, wat een voordeel is voor de cliënten, maar ook voor mijzelf: zonder deze huurkosten was het financieel minder risicovol om een eigen kantoor te starten.”
Twee namen
Duidelijk. Een ander heikel punt: waarom begin je juist nu je eigen zaak, ten tijde van een viruscrisis en een ophanden zijnde economische malaise?
“Ik ben een ondernemend type: ik hou van vrijheid en mijn eigen boontjes doppen. Als arbeidsrechtadvocate, die reorganisaties het allerleukste vind, krijg ik nu de kans om daar invulling aan te geven. Het klinkt misschien cru, maar deze periode is namelijk erg geschikt om de sprong in het diepe te wagen. Werknemers en organisaties krijgen door het virus te maken met zaken als thuiswerken en ontslagen, waardoor organisaties op de schop moeten. Nú is het moment om mezelf op dat vlak als expert te profileren. Daarom heb ik in de vakantieperiode mijn oude baan opgezegd en ben ik vorige maand mijn eigen kantoor gestart.”
Met twee namen dus? Waarom is dat?
“Hoewel het technisch gezien één kantoor is, heb ik voor twee namen en twee websites gekozen. Ik wil namelijk dat potentiele cliënten vinden waarnaar ze op zoek zijn. Zoeken ze een arbeidsrechtadvocaat dan komen ze op mijn ene site terecht; zoeken ze iemand die ze specifiek kan bijstaan bij een reorganisatie op de andere.
Reorganiseren mag dan wel een onderdeel van het arbeidsrecht zijn; het is ook mijn specialiteit, daarom heb ik daarvoor speciaal een nieuwe website in het leven geblazen. Zodat klanten duidelijk kunnen zien wat ik kan op dat gebied, wat mijn deskundigheid is. Ik vind dat bij veel kantoren vaak onduidelijk in hun communicatie. Ze stellen zich zo breed op dat het, volgens mij, onduidelijk is wat nu precies hun deskundigheid is. Terwijl cliënten tegenwoordig juist op zoek zijn naar specifieke kennis.”
Advocaat van nu
De Groot pretendeert dan ook een ‘advocaat van nu‘ te zijn, met een kantoor met een moderne werkwijze. Een ‘filosofie’ die ze niet alleen toespitst op thuiswerken en de inrichting van haar websites en kantoornaam; De Groot probeert ook oog te hebben voor milieu, duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid bij haar zakelijke dienstverlening.
Kortom: thuiswerken, twee kantoornamen en maatschappelijk betrokken. Is al die vooruitstrevendheid een slimme bedrijfstechnische keuze, zoals steeds meer bedrijven die maken? Of heb je andere motieven?
“Ik vind het gewoon iets van nu. Mensen zijn meer bewust bezig, en eten daarom bijvoorbeeld minder vlees. Professioneel gezien geldt ook steeds vaker dat je niet alleen maar je werk doet, maar ook bijdraagt aan een betere planeet. Dus ik kijk ook wat ik zakelijk gezien kan betekenen. Zo doe ik alles digitaal, zorgt thuiswerken ervoor dat ik minder CO2 uitstoot en geef ik bedrijven die zich inzetten voor een betere wereld korting op mijn tarieven. Als mijn kantoor meer cliënten aantrekt door deze manier van werken is dat mooi meegenomen, maar dat is niet mijn insteek geweest.”