Vol zelfvertrouwen spoort Houthoff Buruma in een opmerkelijke campagne juridisch talent aan ook met de concurrentie kennis te maken. Houthoff nodigt de topstudenten uit “vooral ook in gesprek met NautaDutilh” te gaan. Of om een afspraak te maken bij Allen & Overy en De Brauw. Doel van de campagne is het werven van de beste rechtenstudenten van Nederland.
Waarom is gekozen voor een ongebruikelijke strategie die op het eerste gezicht de naamsbekendheid van de concurrent vergroot? Casper Banz, partner van Houthoff belast met werving, licht de gekozen strategie toe: “De gedachte is dat we mensen willen die om zich heen kijken. Dus geen volgers, maar denkers die zich aangetrokken voelen tot de houding en trots van ons kantoor. We doen een appel op het zelfdenkend vermogen en hopen dat mensen een weloverwogen keuze voor ons maken.”
De campagne kan al een succes genoemd worden voor wat betreft free publicity, want diverse media besteedden aandacht aan de keuze van Houthoff om prominent de naam van de concurrent op te voeren – ongebruikelijk in de reclamewereld. En Houthoff zegt naar aanleiding van de campagne al concrete interesse te hebben gewekt bij de studenten.
En die interesse is nodig, want er zwemt relatief weinig talent in de vijver waar de grote kantoren in hengelen. “The war for talent is erg hevig,” zegt Banz. “De concurrentiepositie is veel lastiger geworden voor kantoren, omdat de interesse van afgestudeerde juristen veel breder is geworden. Er is een grote behoefte aan goede mensen.”
Spatie ontbreekt
Van Kempen communicatie dat alle mediazaken voor NautaDutilh regelt, zegt dat ze er bij Nauta met plezier naar gekeken hebben. Ze vinden het alleen jammer dat de naam verkeerd is weergegeven. Er hoort geen spatie tussen Nauta en Dutilh.
De reacties van andere advocaten die in de campagne gebruikt worden zijn over het algemeen positief. Sommige doen er een beetje lacherig over, anderen bedanken Houthoff voor de gratis reclame. Twee kantoren, welke wil Banz niet zeggen, hebben al gebeld met de vraag wanneer zij aan de beurt zijn.
Houthoff heeft een vooruitstrevend mediabeleid. Al eerder zetten ze een filmpje op YouTube om secretaresses te werven. In dat filmpje verscheen ook het bedrijfslogo van Zuid-as buurman Boekel de Nerée groot op de achtergrond.