Baby’s maken het brein week. Iedere ouder verandert in een lillend hoopje liefde bij het zien van zijn eigen kind. Voorheen was dat een staat die vooral aan vrouwen was voorbehouden. Namen moeders na de geboorte hun spruit mee naar de werkvloer, dan werd er een oogje toegeknepen. ‘Het zijn de hormonen’, fluisterden collega’s vergeeflijk.
Door ZoZuidas
Nu heeft Mark Zuckerberg de weg definitief vrijgemaakt voor de betrokken vader op de werkvloer. Na de geboorte van zijn dochter Max eerder deze maand maakte de Facebook-oprichter bekend 99 procent van de aandelen in zijn bedrijf, geschat op een waarde van 45 miljard dollar, weg te geven aan goede doelen gedurende zijn leven. Het idee: een betere wereld voor zijn dochter Max om in op te groeien. Heel Michael Jackson, al gaat het vooralsnog om een eenzijdige en vrijblijvende intentie.
Nog opvallender: zowel Zuckerberg als zijn vrouw Priscillla gaan met paternity leave. Facebook biedt jonge vaders maarliefst zeventien weken betaald ouderschapsverlof en belandt daarmee op de tweede plek in een recente top tien met meest ‘vadervriendelijke bedrijven’ van Bloomberg. Ouders krijgen 4.000 dollar om uit te geven aan hun kinderen, subsidie voor dagopvang, de mogelijkheid om thuis te werken en 20.000 dollar die ze kunnen opmaken aan ‘family planning benefits’, ofwel kosten voor onder meer het invriezen van eieren en het vinden van een surrogaat moeder.
Betaald vaderschapsverlof is een secundaire voorwaarde waar Facebook in voorop loopt in een land waarin betaald ouderschapsverlof voor vaders (nog) geen formeel recht is. Ook die andere internetreus Google biedt vaders twaalf weken ouderschapsverlof. En het is niet alleen voorbehouden aan de Sillicon Valley avant garde, ook bedrijven in meer behouden sectoren gaan voor de bijl. Bank of America en het Amerikaanse advocatenkantoor Arnold & Porter geven vaders betaald ouderschapsverlof. Bij A&P is dat zelfs achttien weken als hij de belangrijkste zorgdrager is; anders zes weken. Bovendien biedt het advocatenkantoor kinderopvang op kantoor en 10.000 dollar aan werknemers die willen adopteren.
Het is tekenend. En broodnodig, zoals we in een vorige column al schreven.
Lange tijd was een partnerpappa iemand die met een Blackberry uit het skiliftje hing, Kerstvakanties onderbrak voor een allnighter en nooit maar dan ook nooit voor het eten thuis was. Pappa at altijd na. Als ik hoorde dat er piano werd gespeeld op zondag, dan wist ik dat mijn vader thuis was, zei een vriend ooit over zijn vader, banking partner bij een Magic Circle firm in Amsterdam.
Hard werken was de norm en voor vaderschapsverlof ontbrak simpelweg draagvlak. Maar nu lijkt er wat te veranderen. Steeds vaker klagen jonge vaders in Amerika met succes werkgevers aan die geen betaald vaderschapsverlof bieden, aldus een recent artikel in de New York Times. Onlangs klaagde voormalig CNN-correspondent Josh Levs de nieuwszender nog met succes aan omdat het bedrijf moeders tien weken betaald verlof bood, waar vaders het met twee weken moesten doen. Begin dit jaar bereikte Levs een schikking en sinds januari heeft CNN nieuw beleid dat beide ouders zes weken ouderschapsverlof biedt.
In de Londense City kunnen ouders (vaders en moeders) kiezen voor een bonus of betaald ouderschapsverlof, en die laatste optie neemt in populariteit toe. Steeds vaker kiezen pappapartners daar voor een vierdaagse werkweek. Na jaren van focus op feminisme en het recht op een vierdaagse werkweek voor vrouwelijke partners, trekken jonge vaders eindelijk zelf aan de bel. Nu is het wachten op Amsterdam.
Opdat u er alvast een beetje aan went: vanaf januari 2016 wordt er geen afzonderlijke Advocatie Personal Branding nieuwsbrief meer verzonden, maar gaat er wekelijks een artikel van die website mee in de Advocatie Maandageditie. Bij deze de dames van Zo Zuidas, die ook voor het komend jaar hun medewerking hebben toegezegd en waarvan u dus ongeveer eens in de zes weken een column kunt lezen.