Met het einde van de herfst komt ook het kerstkaartenseizoen in zicht. Met spanning wacht ik af welke memorabele producties ik dit jaar vanuit de advocatuur mag ontvangen. Voorlopig all-time hoogtepunt: een mailbericht met de tekst ‘Seizoensgroet, Diederik-Jan de Vries – This email is an automated notification, do not reply to this message’.
Door Henriëtte van Hedel
Op zijn website zag ik – naast zijn professionele en academische track record – de mededeling dat Diederik-Jan erg hecht aan persoonlijke relaties.
Hoewel ook uw website vanzelfsprekend impliceert dat u een juridisch genie bent, zal het merendeel van uw klanten niet kunnen controleren of dit inderdaad het geval is. Klanten zullen dan ook op andere gronden beoordelen of uw prestaties in overeenstemming zijn met uw pretenties. Het sturen van een kerstkaart vergt daarom een tikkeltje meer van uw aandacht dan Diederik-Jan eraan besteedde.
Maar wees gewaarschuwd: de prijs hiervoor is hoog. Om u te kunnen bemoeien met de inhoud, zult u zitting moeten nemen in de kerstkaartencommissie van uw kantoor. Daar verneemt u van de marketingmanager dat we de cliënt centraal stellen en dat we ‘daarom’ dit jaar kiezen voor het kerstkaartthema unite & connect. Tot zover is er niets aan de hand. Knik instemmend – alsof er inderdaad sprake is van een onbetwistbaar causaal verband – en verdeel intussen uw aandacht tussen uw Blackberry en uw iPhone.
Ontwaak echter op het moment dat de marketing manager zijn concrete voorstel presenteert. Het thema unite & connect in combinatie met de look & feel van uw kantoor hoeft namelijk niet noodzakelijkerwijs te leiden tot een foto van halfnaakte mensen die een eindejaarsritueel uitvoeren. Meld vriendelijk doch gedecideerd dat uw cliënten op de Veluwe zich hiermee niet onmiddellijk zullen identificeren. Vermijd ook afbeeldingen van voetzolen voor Arabische klanten, of foto’s van tatoeages voor uw relaties uit Japan. Selecteer een neutrale afbeelding – bij voorkeur een abstract kunstwerk – en zeg dat u daarbij een sterk unite & connect gevoel krijgt.
Ook de inhoud vergt enige aandacht. Indien u een kaart met een standaardtekst verstuurt naar iemand waarmee u incidenteel contact heeft gehad, dan bent u attent. Stuurt u dezelfde kaart naar iemand waarmee u intensief heeft samengewerkt, dan is dat een belediging. Pretendeert uw kantoor te bestaan uit sectorteams, stuur dan niet drie dezelfde kaarten vanuit drie verschillende praktijkgroepen naar een en dezelfde klant. Stuur geen kaarten naar cliënten die overleden zijn. De diepbedroefde erven zouden nog kunnen gaan denken dat vaders trusted legal advisor & business partner de ontwikkelingen in het familiebedrijf niet helemaal minutieus volgt.
Tot slot, bezuinig niet op de verkeerde dingen. Met de beslissing dat enkel partners een kaart mogen verzenden, bespaart u weliswaar een paar euro, maar creëert u tegelijkertijd gevaarlijke tegenstanders. Voorzie dus in ieder geval de bij het meubilair horende office manager naar behoefte van kaarten. Voor u het weet zit u een heel jaar zonder nietjes.