Gek, voor het eerst in mijn leven echt werken op 30 april, onze oude Koninginnedag. Tijden veranderen. Een nieuwe koning en dus een nieuwe datum. Ook in de advocatuur beleven we veranderingen. Zo komen er steeds meer nieuwe kantoren bij. Alleen al de laatste maanden zagen we bijvoorbeeld de kantoren Maverick Advocaten, Orange Clover, Corporate Wise en Biesheuvel Jansen Advocaten ontstaan.
Door Ilona Tjon Poen Gie, Legal Hunters
Opvallend is dat de partners van deze nieuwe kantoren, op één na, allemaal senior medewerker waren bij een groot kantoor.
Naar mijn smaak een logisch gevolg van het systeem binnen de grote advocatuur. ‘Up or out’ maakt dat senior advocaten die een ‘out’ krijgen of voelen aankomen, noodgedwongen iets anders moeten verzinnen. Een overstap naar een ander kantoor is lastig voor een advocaat met 9+ jaar ervaring. Een kantoor verwacht dat als een zeer ervaren senior solliciteert, hij of zij eigen business meebrengt en die garantie is moeilijk te geven. Vaak zijn cliënten van de grote kantoren toch ‘kantoorcliënten’. Ze gaan voor de naam van het kantoor en zijn niet snel geneigd hun zaken elders onder te brengen. Zonder het meebrengen van een aanzienlijke eigen omzet zijn de enige alternatieven voor senior medewerkers een overstap naar het bedrijfsleven of het starten van een eigen kantoor.
Ik verwacht dan ook dat er bij handhaving van het ‘up or out’ systeem nog vele nieuwe kantoren zullen volgen en dat we hier echt te maken hebben met een trend.
Boutiques
Alle genoemde nieuwe kantoren hebben gekozen voor een niche, logisch gezien het feit dat de partners allemaal als specialist hebben gewerkt. Ook onderscheiden zij zich door het starten van een boutiquekantoor ten opzichte van grote kantoren, die veelal op een breder vlak diensten aanbieden. De nieuwe kantoren stellen via hun website overigens wel dat ze een dermate breed netwerk hebben, dat ze alle soorten zaken van cliënten daar onder kunnen brengen.
Business case
Qua business case is het interessant hoe de resultaten van deze nieuwe kantoren zullen uitpakken. De nieuwe kantoren willen vooral concurreren op tarieven. Ze zullen echter niet alleen concurreren met grote kantoren, maar ook met nichekantoren die hen voorgingen zoals Stek, Janssen Broekhuijsen en De Breij Evers Boon. En niet te vergeten, onderling met hun nieuwe soortgenoten. Doordat het nichekantoren zijn is er het voordeel dat ze samenwerkingsverbanden kunnen aangaan met nichekantoren op andere rechtsgebieden.
Corporate Wise en Biesheuvel Jansen geven aan ook in-house oplossingen te bieden.
Hoe deze kantoren het gaan doen als ze enorm aanslaan en als de markt weer aantrekt, zal nog moeten blijken. De kantoren lijken ervoor te kiezen om te werken met minder advocaten (leanly staffed, meldt de website van Orange Clover). Je kunt natuurlijk moeilijk business gaan weigeren. Groeien deze kantoren dan op hun beurt weer uit tot grote kantoren? Misschien wel door fusies met elkaar?
Overigens is het nog wel goed om te melden dat Maverick de eerste boutique is op het gebied van mededingingsrecht en daarom in haar soort nog geen concurrentie heeft. Corporate Wise is geen advocatenkantoor, maar een Legal Consultancy, een interessant concept dat misschien ook nog wel zal worden gekopieerd.
Ondernemerschap
Hoe de ontwikkeling van deze kantoren in de toekomst dan ook mag verlopen, het is in ieder geval positief verrassend dat er kennelijk veel ondernemers zijn onder onze advocaten. Ondernemerschap kan ik alleen maar waarderen. De partners van deze nieuwe kantoren hebben, noodgedwongen of niet, allemaal het risico durven nemen om iets nieuws te starten vanuit het comfort van een vast dienstverband met een riant salaris. Heerlijk om het enthousiasme en de energie te zien waarmee ze de nieuwe kantoren opbouwen. Dat er nog veel mogen volgen.
Ik wens de nieuwe kantoren succes en blijf ze met veel interesse volgen.