Kruip in de huid van… is de titel van een populair radiospelletje. Het zou ook het mantra van advocaten moeten zijn, tenminste als u de rapportages van de Financial Times wilt geloven.
Het populaire radiospelletje Kruip in de huid van… kwam via presentator Frits Spits op de markt. Na enige tijd verdwenen te zijn geweest, kwam het in 2009 weer terug. Spelers moeten in de huid van hun pop-idool kruipen en vragen over dat idool beantwoorden. Lukt dat goed, dan zijn ze goed ‘in de huid gekropen’.
Dit spel zou ook maar eens verplichte kost moeten worden voor advocaten. A New Dawn; Lessons for Law Firm management in the Post-crisis World is de titel van een fraai rapport van de Financial Times, dat deze zomer uitkwam. Wereldwijd zijn cliënten van advocatenkantoren geïnterviewd en tevens is er onder cliënten geënquêteerd. Op sommige onderdelen had de crisis totaal geen invloed. Zo is een van de grootste pijnpunten van cliënten dat hun advocaten hun business te slecht kennen. De oorzaak daarvan geeft het rapport in een bijzin aan: the well known dislike of non chargeable activities.
Acquisitie kun je niet declareren?!
Ja, dat is natuurlijk een pijnlijke kwestie. En is het zo dat advocaten te weinig van de business van hun cliënten weten omdat het opdoen van deze kennis niet declarabel is? Natuurlijk is acquisitie niet declarabel, maar het zou mijns inziens wel wenselijk zijn als kantoren urennormen aan acquisitie en relatiebeheer zouden stellen. En overigens zou dat niet alleen moeten gelden voor acquisitieactiviteiten, maar bijvoorbeeld ook voor andere activiteiten die nu niet echt meetellen, zoals begeleiding van jongeren of het motiveren van medewerkers.
Het zijn allemaal niet declarabele activiteiten, maar het zijn wel werkzaamheden die van vitaal belang ijn voor het (voort)bestaan van een kantoor. Crisis of geen crisis.
Wat nog meer?
Het Financial Times-rapport geeft ook een aantal andere punten, die wel wat meer op een post-crisis periode betrekking hebben. Bijvoorbeeld het feit dat cliënten een ‘bredere’ relatie met hun advocaten willen aangaan, juist omdat er economische onzekere tijden zijn. Zij willen meer van gedachten wisselen met hun advocaat.
Of het feit dat top-kennis van advocaten volgens de advocaten zelf wel een heel belangrijk aspect is in de keuze voor een kantoor, maar voor cliënten een minder belangrijk facet is. Of dat cliënten veel meer streven naar een projectmanagement-vorm van honorering, dan waardering op basis van uren. Het projectmanagement-systeem is veel advocaten vreemd en advocaten lopen niet voorop om daar veel over te leren.
Voorlopig is er dus een eenvoudig en crisisbestendig advies: kruip in de huid van… uw cliënt. Het vraagt tijd die niet declarabel is, maar de beloning zal u uiteindelijk zeker ten deel vallen.
Christ’l Dullaert, Le Tableau B.V. Twitter: @letableau