In de krant las ik op de carrièrepagina’s een interessant artikel met als titel: ‘Een compliment werkt beter dan een bonus’. Meteen was ik het daar roerend mee eens.
Fleur Brockhus, schrijver van roman De urenfabriek
Mijn ervaring in de advocatuur is dat complimenten geven net zo vreemd is als je eigen lunchpakket meenemen naar kantoor. Terwijl het voor mij werkt als speed. Wellicht boterde het daarom niet zo tussen mij en de advocatuur.
En nu lees ik dat uit het proefschrift van ‘complimentenprofessor’ Marius Rietdijk volgt dat een compliment zelfs sterker werkt dan een bonus: ‘Die krijg je immers aan het eind van het jaar, terwijl een compliment geven direct kan.’ Een uitkomst voor de bankensector: zet in contracten van directeuren dat ze in plaats van een bonus recht hebben op tien complimenten per jaar bij goed gedrag.
Het klinkt misschien kinderachtig, werken voor een pluim, maar gebrek aan waardering is iets waar veel werknemers mee kampen. En in het bijzonder advocaten. Het is voor velen zelfs een reden om op te zeggen. En dat is toch zonde? Vooral omdat het zo makkelijk is om er iets aan te doen.
In het artikel staan een paar tips om je op weg te helpen met complimenteren. Bijvoorbeeld: zeg iets over de persoon, niet over het resultaat. En geef geen onoprechte complimenten. Daar heb ik ervaring mee. Ooit kreeg ik een compliment van mijn patroon waar ik pisnijdig van werd. Ik had aan een cliënt geschreven:
Geachte heer X,
Bedankt voor uw bericht.
Ik kom er spoedig op terug.
Hoogachtend,
Fleur Brockhus
Mijn patroon complimenteerde me met de keurige mail die ik had geschreven. Ja. Doei.
Een mooie bijkomstigheid is dat je door iemand een compliment te geven, ook zelf automatisch gelukkig wordt. Dat komt omdat de complimentenmaker weet welk effect een compliment heeft.
Nederlanders vinden complimenten maken moeilijk. Dat komt omdat ze bang zijn dat de ander er iets achter zoekt. Gek eigenlijk, want je zoekt er niet meteen iets achter als iemand kritiek levert, dat geloof je direct.
Ook het ontvangen van een compliment is niet makkelijk. Vaak reageren we op een compliment met: “Ach, het was niet zo moeilijk”. Of: “Het is al oud, ooit gekocht in de uitverkoop.” Zo’n reactie is jammer. Want daarmee wuiven we de waardering weg. Dat is niet leuk voor onszelf en niet voor de complimentenmaker. Een simpel ‘Dankjewel!’ volstaat.
Dus: kijk eens rond binnen je sectie. Ieder mens heeft wel een kwaliteit. Zelfs die f*ing irritante collega. En zit je echt verlegen om waardering of een compliment? Geef jezelf een schouderklopje. Ook effectief, zolang je het dus niet meteen weer wegwuift.
P.S. Deze column was nog geen minuut uit de pen gerold, toen ik dit linkje naar het complimentenkwartet in mijn mailbox vond: www.complimentenkwartet.nl. Idee voor de feestdagen?