Ken je dat gevoel? Dat gevoel dat je helemaal flauw van iets wordt? Dat je iets totaal niet meer kunt luchten of zien, omdat werkelijk iedereen het er continu over heeft? Het is geen nieuwe tv-serie. En het is ook niet de teloorgang van een bekende Nederlandse strafadvocaat. Nee, het is een woord. Jawel, één simpel Nederlands woord. Het I-woord. Innovatie.
Door Max Wohlgemuth Kitslaar, Maxmundo
Geen krant kun je openslaan, geen artikeltje meer lezen of het gaat over Innovatie. Apps, Google, Internet. Digidit, digidat, digizus, digizo. Het gaat maar door. De advocatuur moet dit, de advocatuur moet dat. En als de advocatuur dat niet doet, dan ligt de advocatuur snel op zijn gat.
Daarom gaan we het even helemaal anders doen. Niks Innovatie, maar tradities en vrolijkheid in deze column!
Het is per slot van rekening bijna december. En bovendien is het ook een van de decembertradities die prominent in het nieuws is de afgelopen tijd. Of is die vrolijke Pietendiscussie nou toevallig net ook weer zo’n issue waar niet alleen de advocatuur, maar werkelijk het hele land totaal flauw van wordt?
Hoe je het ook wendt of keert, en of je nou voor of tegen het verschijnen van groene, rode en paarse Pieten in het straatbeeld bent, de hele Pietendiscussie heeft er wel voor gezorgd dat gemiddeld Nederland opeens alle ins & outs van ons koloniale verleden kan opdreunen. Daar kan geen verplichte canon tegenop. En dat allemaal dankzij een aantal bloggers, een Pietitie en, nou vooruit, een niet meer in Sinterklaas gelovende voormalige advocaat aan tafel bij DWDD.
Timing
Nee, dan dat vrolijke idee van de staatssecretaris ten aanzien van een van onze andere tradities. Van een toevoegingspraktijk die je spreekwoordelijk de nek omdraait, heb je ook geen last meer, moet Fred T. denken. Het is even afwachten hoe het zit met zijn aangeboren gevoel voor timing, maar je mag toch aannemen dat ook bij Fred T. de kerstgedachte de komende weken een beetje zal overheersen. En dat hij, na al dat negatieve gedoe rondom het in principe vrolijk bedoelde bezoek van onze Spaanse knuffelopa en zijn gekleurde assistenten, deze discussie in ieder geval over de jaarwisseling heen tilt.
Misschien dat Fred T. bij het uitwerken van zijn kaasschaafstrategie nog wat inspiratie kan halen uit een vrolijke “Sintinzamelactie”. Een actie die vrijwel volledig via Facebook is gegaan. Onder andere een traditioneel Haags advocatenkantoor, tegenwoordig gevestigd aan de Zuidas, heeft en masse speelgoed en knuffels verzameld, dat de eerder genoemde Spaanse knuffelopa op zijn eigen verjaardag uitdeelt aan de minder bedeelde kinderen in de omgeving van Amsterdam. U weet wel, diezelfde minder bedeelde kinderen van minder bedeelde ouders die het zich niet kunnen veroorloven om een dure advocaat uit eigen zak te betalen.
Gelukkig geloven ze bij het oorspronkelijk Haagse, maar tegenwoordig aan de Zuidas gevestigde advocatenkantoor nog wél in de Sint. Hè Prem?
Professioneel negeren
De komende maand mag dan vol tradities zitten, straks is het natuurlijk januari 2014. En dan begint het hele innovatiecircus ongetwijfeld weer van voren af aan. Dan openen de kranten weer met de beursgang van Twitter, de vermeende privacy-schendingen van Silicon Valley en de nieuwste targeting-settings van Facebook.
Wat zou het toch schitterend zijn als we dit allemaal konden negeren, in ieder geval professioneel. En we gewoon met traditionele pen en traditionele blocnote naar een afspraak konden gaan, zonder te hoeven nadenken over de energiezuinigheid van ons tabletschermpje.
Het klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is het traditioneel dan ook.