Natuurlijk, de vooruitzichten van Artificial Intelligence zijn ronduit fascinerend, zeker ook voor de juridische sector. Maar Casey Flaherty, keynote speaker tijdens het innovatiecongres Lexpo op 21 april aanstaande, houdt het voorlopig liever wat dichter bij huis. ‘Technologie is verschrikkelijk belangrijk, maar het is geen magie. Technologie vergt grote inspanning en veel tijd.’
Door Lucien Wopereis
Enige tijd geleden liet Flaherty associates, paralegals en studenten opdrachten uitvoeren die waren gebaseerd op zijn werkervaring bij grote Amerikaanse advocatenkantoren. De advocaten, paralegals en studenten gebruikten daarvoor gebruikelijke programma’s als Word, Excel en Adobe. Flaherty deed zelf dertig minuten over de opdracht, de andere proefkonijnen deden er gemiddeld vijf uur over.
De oorzaak: de advocaten, paralegals en studenten gebruiken maar een heel klein gedeelte van de programma’s. Er zitten enorm veel toeters en bellen in die programma’s waardoor je taken veel sneller kunt uitvoeren, maar je moet wel weten waar die toeters en bellen zitten, en hoe ze werken. De conclusie van Flaherty: de computerprogramma’s werken niet voldoende intuïtief, en juristen en juristen in wording worden volstrekt onvoldoende opgeleid in het gebruik ervan.
Het is hem als voormalig legal counsel van Kia Motors America een doorn in het oog: het gaat hier om inefficiëntie die wordt betaald door de klant. ‘Advocaten halen op dit punt niet het onderste uit de kan, simpelweg omdat de klant dat in het verleden niet van ze geëist heeft. Ik wil dat veranderen. Om die reden heb ik mijn audit beschikbaar gesteld aan andere legal counsel. Samen kunnen we er voor zorgen dat het gebrek in basale technologische kennis wordt ingehaald. Wij, de klanten, bepalen de markt.’
Niet alleen van de zijde van de gebruikers moet er wat gebeuren, ook de softwareontwikkelaars moeten volgens Flaherty flink aan de bak. De user interfaces van programmatuur moeten veel intuïtiever en gebruiksvriendelijker worden. ‘De film Minority Report met Tom Cruise laat zien hoe die interface er uit zou kunnen zien. Door middel van handgebaren kan Cruise razendsnel bladeren door videoclips met toekomstige geweldsincidenten. Een min of meer vergelijkbare interface, dat is wat mij betreft op dit moment de heilige graal.’
Flaherty is – anders dan bijvoorbeeld Richard Susskind – niet pessimistisch over de toekomst van advocaten, integendeel. Volgens hem zal technologie de advocaat in zijn rol van trusted advisor niet verdringen. ‘Ik denk dat technologie het werk van de advocaat op een hoger niveau kan tillen. Ik denk ook dat het jonge advocaten zal bevrijden van geestdodend en simpel werk. Zo bezien is technologie een noodzakelijke voorwaarde om advocaten advocaten te kunnen laten zijn.’
Advocatie is mediapartner van Lexpo. Tijdens dit congres op 21 april aanstaande over innovatie in de advocatuur, staan drie onderwerpen centraal: innovatie in de juridische dienstverlening, innovatie in de business structures voor advocatenkantoren en cybersecurity. Klik hier voor meer informatie en inschrijven.