In de Verenigde Staten is de trend duidelijk zichtbaar: grote advocatenkantoren zijn uit, kleine gespecialiseerde boutiques zijn in. Vorig jaar verlieten 114 partners een kantoor uit de Amerikaanse Top 200 om voor zichzelf te beginnen, het jaar daarvoor waren dat er zeventig. Beduidend minder gedoe met conflicts of interest, lagere tarieven en een hoge graad van specialisatie maken de boutiques aantrekkelijk voor de klant. “Small firms, in general are more flexible, they’re able to use rate flexibility, and still provide excellent service.”
In het blad Corporate Counsel wordt de trend uitgebreid beschreven. Verschillende in-house counsel zeggen een voorkeur te hebben voor kleinere advocatenkantoren. Bij die kleinere kantoren worden dan specifieke juridische kwesties neergelegd. Naar een groot kantoor stappen en zeggen: hier heeft u mijn account, dat gebeurt steeds minder.
De trend biedt ook kansen voor nieuwe dienstverleners. Zo is in 2008 het bedrijf NextFirm opgericht. Dat staat advocaten bij wanneer ze een eigen kantoor willen beginnen. De opstarttermijn is dertig dagen.
Amerikaanse deskundigen denken overigens niet dat grote advocatenkantoren zullen verdwijnen. Ze zullen voornamelijk bestaan uit partners die hoge tarieven kunnen eisen, simpelweg omdat ze de besten zijn. Maar de economische druk op grote kantoren zal blijven groeien, en meer partners zullen grote kantoren verlaten, aldus consultant Peter Zenghauser. “It’s only going to grow as time goes on.”