Advocatenkantoor NautaDutilh is het afgelopen jaar het meest genoemd in het Nederlandse online nieuws. De Brauw Blackstone Westbroek en Stibbe volgen daarna, zo blijkt uit onderzoek van media monitoringtool Buzzcapture. Uit het onderzoek blijkt verder dat de 50 grootste kantoren van Nederland allemaal een pagina op LinkedIn hebben, 92% een Twitterkanaal en dat 72% aanwezig is op Facebook.
Uit de data blijkt dat NautaDutilh het afgelopen jaar het meest in het nieuws is geweest. In de berichtgeving rond de aanstelling van Ard van der Steur als minister van Justitie werd zijn oude werkgever NautaDutilh vaak genoemd. Verder werd een analyse van twee advocaten van NautaDutilh over accountants door veel media overgenomen. Ook was NautaDutilh in het nieuws rond de oud-bestuurders van Imtech die zijn beboet.
Van de top 10 advocatenkantoren in Nederland staat alleen CMS niet in de top 10 van kantoren die het meest besproken worden in het online nieuws.
Dirkzwager veroorzaakt de meeste ‘online buzz’
Jaarlijks doet Advocatie.nl onderzoek naar de belangrijkste ontwikkelingen in de top van de advocatuur. Daarbij maakt het een ranglijst op basis van de grootte van de kantoren in Nederland. Buzzcapture monitort alle on- en offline bronnen en onderzocht welke kantoren uit de top-50 in het afgelopen jaar de meeste buzz veroorzaakten. Online en op social media werd Dirkzwager het meest genoemd, voor AKD en Kennedy Van der Laan.
De buzz kan veroorzaakt worden door berichtgeving op de eigen social mediakanalen, nieuwsberichten, fora of blogs. Buzzcapture kent handmatig en automatisch sentiment toe aan berichten, maar in dit onderzoek is puur gekeken naar het aantal keer dat een kantoor genoemd is op alle openbare Nederlandse bronnen.
Advocatenkantoren gebruiken social media vooral voor recruitment
Terwijl veel Nederlandse bedrijven social media kanalen vooral gebruiken om nieuws vanuit de eigen organisatie te verspreiden, valt bij advocatenkantoren vooral op dat deze ingezet worden voor recruitment. Vooral op Facebook wordt weinig nieuws over het bedrijf of actuele cases gedeeld en vooral ingezet op het werven van nieuwe medewerkers en activiteiten voor bestaande. Veel pagina’s heten dan ook “Werken bij…”.
Van de top-50 Nederlandse kantoren is 72% actief op Facebook, 92% is actief op Twitter en 100% op LinkedIn. De activiteit op deze pagina’s is erg wisselend. Grote internationale kantoren hebben alleen Engelstalige social mediakanalen. Zij hebben dan ook de meeste fans, maar er is geen Nederlandse content beschikbaar. Op LinkedIn zijn Freshfields, Baker & McKenzie en DLA Piper de grootste op basis van het aantal volgers. Op Twitter is dit Allen & Overy.
@HockerAdvocaten heeft van de Nederlandstalige kantoren de meeste volgers. Allen & Overy is ook op Facebook het kantoor met de meeste (veelal internationale) volgers.