De advocaten van de duizenden ouders die zijn gedupeerd door de toeslagenaffaire, trekken met een nieuwe brandbrief aan de bel bij de Tweede Kamer. Ze onderstrepen hoe de compensatie van deze ouders ernstig vastloopt; ze spreken van een ‘juridisch moeras’.
Sinds vorig jaar hebben zich circa 220 advocaten bij de Raad voor Rechtsbijstand gemeld om gedupeerden in de toeslagenaffaire bij te staan. Namens hen schrijft een werkgroep van twaalf advocaten – onder wie Eva González Pérez – aan de Tweede Kamercommissie voor Financiën dat zij tegen talloze problemen en hindernissen aanlopen, waardoor hun bijstand onder druk komt te staan.
‘Na maanden van overleg teneinde de juridische bijstand zo constructief mogelijk te laten verlopen, komen de advocaten helaas niet verder en worden de hindernissen alleen maar groter,’ zo staat in de brief. ‘Ook de advocaten constateren dat het systeem vastloopt.’ Hun breed gedeelde wens is om tot een andere, eenvoudiger compensatieregeling te komen. De huidige, complexe compensatieregeling ervaren zij als ‘een juridisch moeras’.
Voor nu vragen de advocaten de politiek om actie te ondernemen aan de hand van drie punten: zo willen zij kunnen beschikken over de volledige dossiers van gedupeerden. Die ontvangen zij nu vaak niet van de Belastingdienst, of grote delen in de stukken zijn zwart gelakt.
Volgens de advocaten is de wachttijd na het opvragen van een dossier bij de fiscus inmiddels opgelopen naar twee jaar. Bovendien worden dossiers geregeld niet, of niet volledig, verstrekt. ‘Het is onmogelijk om een gedupeerde juridisch bij te staan, zonder de beschikking te hebben over het volledige dossier,’ schrijven de advocaten. ‘Dit wordt echter wel van ons verwacht. Onze rol is nu eerder die van procesbegeleider en dat raakt aan onze rol en positie als partijdig belangenbehartiger.’
Hulp van schade-experts gewenst
Ook vragen zij om een eigen, vast aanspreekpunt voor advocaten bij het Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT). Bij vragen moeten advocaten nu bellen naar het reguliere serviceteam, dat hen nauwelijks verder kan helpen. Ten derde zou er extra begeleiding en bijstand op kosten van de staat moeten komen in de procedures bij de Commissie Werkelijke Schade (CWS), het liefst in de vorm van onafhankelijke schade-experts.
Sommige advocaten die toeslagenouders helpen en schadedossiers behandelen, hebben weinig tot geen kennis van letselschade, maar dit wordt wel van hen verwacht. ‘Door deze omstandigheden zijn wij niet in staat de belangen van onze cliënten te behartigen,’ luidt de conclusie in de brandbrief.
Eerder deze week verscheen er al een zeer kritisch rapport van de Nationale Ombudsman over de trage afwikkeling van de compensatie voor getroffen ouders. In duizenden gevallen bleek de wettelijke termijn waarbinnen zij moeten worden geholpen, al te zijn overschreden. Ook de Tweede Kamer blijft aandringen dat de regeling ‘slimmer’ moet, zo klonk het dinsdagavond in een volgend debat over de zaak met verantwoordelijk staatssecretaris Van Huffelen.
Tot nog toe is amper tien procent van alle gedupeerden gecompenseerd. Er hebben zich inmiddels zo’n 50.000 ouders gemeld als gedupeerde omdat zij door de fiscus ten onrechte zijn aangemerkt als fraudeur. Sommige van hen kampen met schulden van tienduizenden euro’s. Al hun dossiers moeten individueel worden bekeken.