De Nederlandse vestiging van Bird & Bird heeft vrijdag een eigen online kennisportal gelanceerd. De naam Birdbuzz.nl is niet voor niets gekozen: het is de bedoeling om nadrukkelijk buzz te creëren ‘in de voor ons relevante vakgebieden en sectoren,’ meldt het persbericht.
Op Birdbuzz.nl publiceren de advocaten van Bird & Bird onder meer artikelen die teruggrijpen op de actualiteit, signaleringen door de informatiespecialisten, presentaties of langere internationale verhalen, die inhoudelijk raken aan de sectorgroepen binnen Bird & Bird. Het is de bedoeling dat eenieder binnen het kantoor geregeld bijdragen voor de site aanlevert. “Zo willen we online de diversiteit van onze werkzaamheden laten zien,” zegt partner en hoofdredacteur Evelyn Tjon-En-Fa. “We streven er naar nagenoeg dagelijks te publiceren.”
De uitkomst van een uitgebreid cliëntenonderzoek vorig jaar bracht Bird & Bird op het idee om een online kennisportal voor de Nederlandse markt te openen. “Uit het onderzoek bleek dat cliënten nog wat ruimte zagen voor verbetering op het gebied van kennisdeling”, licht Tjon-En-Fa toe. “Ja, we geven veel seminars en sturen diverse nieuwsbrieven uit, maar een centraal punt voor dit soort uitingen hadden we nog niet, een plek waar cliënten en andere geïnteresseerden informatie kunnen opzoeken wanneer zij willen. Op den duur moet de site een soort databank worden, een lijvig naslagwerk.”
De sectorfocus van Bird & Bird is duidelijk doorgevoerd in de website: bezoekers kunnen via tabs als Energy, Life Sciences of Media aan deze onderwerpen gerelateerde artikelen vinden, maar kunnen ook zoeken op rechtsgebied annex praktijkgroep. De eerste artikelen gaan onder andere over nieuwe regels inzake technologieoverdracht of aanvullende beschermingscertificaten voor unitaire octrooien, maar ook over de vraag of poker juridisch gezien nu een kansspel is of niet.
Een trendsettende site als Partner In Kennis van Arnhems-Nijmegens kantoor Dirkzwager lijkt van invloed te zijn geweest op de ontwikkeling, al benadrukt Tjon-En-Fa dat Birdbuzz inhoudelijk heel anders zal zijn vanwege de andere sectorfocus. “Daarbij doen we dit niet enkel om een trend te volgen; kennisdeling hoort bij deze tijd. Het is daarnaast zo’n omvangrijk project; je moet het daarom niet doen als je er niet oprecht in gelooft.”