Linklaters komt als eerste internationale advocatenkantoor met een wereldwijd post-corona beleid voor werken nieuwe stijl. Het speerpunt van deze global agile working policy voor alle vestigingen: iedereen, van ondersteuning tot partner, mag 20% tot 50% van zijn of haar uren thuiswerken.
Linklaters-werknemers hoeven bovendien geen toestemming te vragen om op bepaalde dagen thuis te werken. Ook hoeven ze niet toe te lichten waarom ze niet naar kantoor komen; wel moeten ze dit van tevoren even melden aan hun team. Ook flexibele of afwijkende werktijden, bijvoorbeeld met het oog op verplichtingen buiten het werk, zijn voortaan bespreekbaar op kantoor.
Op deze manier wil Linklaters naar eigen zeggen toe naar een werkcultuur ‘die mensen zelf laat bepalen wanneer, waar en hoe zij hun werk gedaan krijgen’. Het kantoor merkt op hoe dit zeer waardevol zal zijn voor bijvoorbeeld werknemers met jonge kinderen.
Volgens Andrea Arosio, managing partner in Italië en lid van het global people committee van Linklaters, is het werken op afstand als gevolg van de coronacrisis ‘opvallend goed gegaan’. “Natuurlijk blijft fysieke samenwerking cruciaal voor onze mensen, maar het is nu bewezen dat we ook werkend vanuit huis de hoogste kwaliteit kunnen leveren.”
De Linklaters-kantoren krijgen volgens Arosio meer de rol van ‘hubs of teamwork and learning’. De nieuwe maatregelen zijn daarom een blijvertje, ook als de coronamaatregelen in verschillende landen eenmaal zijn opgeheven. Individuele vestigingen kunnen ze implementeren naast hun eigen werkbeleid.