De voor de grote advocatuur baanbrekende veranderingen binnen Boekel De Nerée zijn onder meer ingegeven door vraag vanuit de markt, de wens om jongere medewerkers meer perspectief te bieden en tevens het vertrek van drie partners. Maar niet door financiële problemen bij het kantoor, want daarvan is nooit sprake geweest, stelt bestuursvoorzitter Frederieke Leeflang in een reactie op de dinsdag aangekondigde reorganisatie.
Door Joris Rietbroek
Ja, het vertrek van drie partners met hun teams (circa vijftien advocaten in totaal) naar Van Doorne voedde het besef onder de 22 resterende partners dat het anders moest. Het vormde de concrete aanleiding die de nieuwe ontwikkelingen mede in gang heeft gezet, geeft Leeflang aan, en het ontslag van vijftien ondersteunende medewerkers hangt hier uiteraard mee samen.
Maar wat nu vooral telt, is de toekomst. Boekel maakte dinsdag onder meer bekend af te stappen van het lockstepmodel (waarbij senior partners hogere winstaandelen uitgekeerd krijgen) en de beloning voortaan te laten afhangen van hun prestaties. “De huidige partnerstructuur is niet langer houdbaar, de deuren zitten bij de meeste kantoren al jaren volledig op slot”, zegt Leeflang hierover.
Daarnaast wordt er een externe CEO aangesteld en volgt er mogelijk een externe Raad van Advies die ‘gevraagd en ongevraagd’ advies mag geven over de koers van het kantoor. Dat is een stap waarvoor onderzoeker Marcel van Wanrooy onlangs nog pleitte in een nieuw onderzoek naar bestuursvormen bij advocatenkantoren. De aandeelhouders moeten begin april 2015 hun definitieve fiat geven over de nieuwe structuur van het kantoor.
‘Resultaat bleef op peil’
Het maatregelenpakket moet de weg terug omhoog inzetten voor Boekel De Nerée, na jaren van omzetdalingen en kostenbesparingen. “Maar ik bestrijd dat het financieel niet goed met ons gaat”, benadrukt Leeflang desgevraagd. “Met allerlei geruchten die de afgelopen maanden de kop op staken, kan ik helemaal niets.”
Als er een dal was vóór de weg omhoog, dan waren de omzetdalingen (20% sinds 2010), hieruit voortvloeiende kostenbesparingen, een afscheid van enkele onderdelen (o.a. het vastgoednotariaat) en het vertrek van de drie partners niet bevorderlijk voor de sfeer binnen de organisatie, erkent Leeflang. “Maar omzetdalingen zeggen niets over het resultaat, en dat hebben we door maatregelen op peil kunnen houden. Sinds afgelopen jaar zit de omzet per advocaat in de lift en de prognoses voor volgend jaar zijn goed. Bovendien zijn we op dit moment in staat om onze reorganisatie te financieren en hebben alle partners zich eraan gecommitteerd. Zij zien dat veranderingen belangrijker zijn dan hun individuele belang.”
De partners tonen hiermee volgens de managing partner hun bereidheid om een stap opzij te doen, ook als het gaat om de acceptatie van een nieuw beloningssysteem. “Het moet goede prestaties meer belonen en under performance kritisch aanpakken”, zegt Leeflang. “Maar er moet vooral een stimulerende werking vanuit gaan, al kan ik me voorstellen dat onderpresterende partners er met dit nieuwe systeem in theorie op achteruit kunnen gaan qua beloning.”
Taskforces
Niet alleen cliënten vragen om ‘een slagvaardig kantoor dat meerdere pricingmodellen hanteert en de ruimte geeft aan jong talent’, ook de jonge generatie advocaten binnen Boekel De Nerée zelf heeft duidelijk te kennen gegeven aan veranderingen toe te zijn, vertelt Leeflang. “Zij hebben hun stem duidelijk laten horen en gaven aan dat we beter moeten kijken naar de toekomst.” Daarbij is de jongere generatie advocaten toe aan meer invloed binnen kantoor: een van de aangestelde taskforces onderzoekt de mogelijkheid tot winstdeling en aandelenverstrekking voor medewerkers, inclusief een nog in te vullen vorm van medezeggenschap. Iets dat tot nu toe enkel was voorbehouden aan de partners.
En dan is er voor hen nog een extra stap opzij te nemen. De tijd dat partners zich in hun vergaderingen moeten buigen over ICT-vraagstukken of investeringen, is straks voorbij met de aanstelling van een externe CEO in het bestuur, die meer zeggenschap zal krijgen. “Zulke bestuurlijke expertise hebben we simpelweg nodig. De eerste stap richting een nieuw bestuur is de benoeming van niet-partner Marien Glerum als general manager. De aanstaande CEO biedt ons een blik van buiten en krijgt verregaande bevoegdheden, zodat de juridische professionals zich vooral kunnen storten op waar ze goed in zijn: hun werk.”