Naast de vele rollen die een general counsel al vervult, wordt soms ook nog van hem of haar verlangd dat hij optreedt als crisismanager op het gebied van public relations. Een bedrijfs- of reputatiecrisis zit immers in een klein hoekje. Een juridische blik op mogelijk risicovolle openbare berichtgeving is geen overbodige luxe.
Met een goed uitgedachte PR-strategie kan een bedrijf zo’n crisis aan, weet het hoe te communiceren met de stakeholders en blijft de schade beperkt. In een tijd dat de media een bedrijfscrisis binnen no time verspreid hebben, is een van de mensen die een PR-strategie tot een succes kunnen maken de general counsel. Dat betoogt vice-president en general counsel van Toyota Motor Sales Christopher Reynolds, die in een artikel op de website van Corporate Secretary aan het woord komt. “Het laten zien dat je toegevoegde waarde hebt voor andere onderdelen van het bedrijf is een van de essentiële rollen van een goede juridische afdeling.”
Reynolds benadrukt het belang van het onderhouden van een goede relatie van de GC met de PR-afdeling. Bedrijfsjuristen kunnen PR-medewerkers behulpzaam zijn bij het maken van mediaberichten die het risico voor het bedrijf voorkomen of op zijn minst verkleinen, zeker wanneer je te maken hebt met producten die in hoge mate zijn gereguleerd. Een goede PR-strateeg betrekt zelf ook het liefst een jurist bij berichtgeving die een risico kan vormen, zoals het tegenspreken van de algemene missie van het bedrijf.
Reynolds zegt dat de GC actief betrokken zou moeten zijn bij het formuleren van een PR-plan, zonder daarbij te veel in het vaarwater van de PR-afdeling te komen. “Het probleem is dat de vaardigheden van juristen gericht zijn op juridische doeleinden en niet altijd te vertalen zijn naar het domein van public relations. Er zijn mensen met de unieke bekwaamheid om met oude en nieuwe media om te gaan en die heten PR-professionals.”