De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft groen licht gegeven voor de overname van de Nederlandse persdistributeur Aldipress door Belgisch postbedrijf Bpost. Bij de deal waren DLA Piper en Loyens & Loeff betrokken als juridisch adviseurs.
Foto: Uithangbord en logo van Belgisch postbedrijf Bpost in Sint-Gillis-Waas, België / Shutterstock
‘De ACM heeft geen reden om aan te nemen dat de voorgenomen concentratie de daadwerkelijke mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan op significante wijze zal belemmeren,’ meldt de toezichthouder over de overname van Aldipress – een samenvoeging van ‘Algemene distributieorganisatie voor Press producten’.
Dat is goed nieuws voor Bpost, dat volgens Het Laatste Nieuws de persverdeler wil overnemen van de Belgische mediagroep DPG Media – onder meer eigenaar van de Volkskrant, het AD en de Libelle – om het onder te brengen bij zijn dochterbedrijf AMP (Agence et Messageries de la Presse), dat bij onze zuiderburen als nieuwsdistributeur actief is. De circa dertig Aldipress-medewerkers blijven na de overname binnen het bedrijf, tegen ongewijzigde voorwaarden, stelt de krant uit België.
Juridisch adviseurs
Loyens & Loeff stond verkoper DPG Media bij. Onder leiding van lead partner Harmen Holtrop adviseerden een vijfkoppig equipe het mediaconcern. Dit team bestond uit Rob Schrooten, Roos van den Berg, Elze Roorda, Sandrine Lekkerkerker en Louis Lutz.
Koper Bpost werd bijgestaan door DLA Piper. Het kantoor stuurde hiervoor zes adviseurs op pad: Pieter Paul Terpstra, Jasper van Adrichem, Merel de Weerdt, Rens van Blaricum, Martijn van Wanroij en Maarten Groot. Eerstgenoemde stuurde het zestal aan.
Schakel tussen uitgever, retailer en consument
Het in Amsterdam gevestigde Aldipress is opgericht 1966, heeft rond de 95 medewerkers in dienst en is naar eigen zeggen de schakel tussen uitgever, retailer en consument. Het bedrijf verzorgt het logistieke distributieproces van tijdschriften voor de losse verkoop van ‘A tot Z‘, en stimuleert de verkoop van tijdschriften door promotionele acties.
In totaal verzorgt Aldipress de verspreiding van meer dan 1300 verschillende titels van zo’n 130 uitgevers bij circa 5500 verkooppunten. Het bedrijf boekte in 2021 een omzet van 140 miljoen euro. Aldipress maakt sinds twee jaar deel uit van DPG Media – daarvoor was de onderneming in handen van de Finse uitgever Sanoma, die twee jaar geleden door DPG Media werd overgenomen, aldus het FD.
Bpost is ‘belast met het leveren van de universele postdienst en bepaalde diensten van algemeen economisch belang in België’. In België is het postbedrijf via dochterondernemingen als AMP – waar Aldipress wordt ondergebracht – tevens actief in de distributie van gedrukte artikelen zoals tijdschriften, dagbladen en romans. Volgens Het Laatste Nieuws verklaart Bpost dat AMP ongeveer 450 mensen tewerkstelt, en in 2021 ruim 300 miljoen euro omzette. De Belgische persdistributeur verdeelt elke dag circa een half miljoen kranten en magazines aan ongeveer 4000 persverkooppunten.
Bpost realiseerde vorig jaar een omzet van 4,3 miljard euro en nam de afgelopen jaren verschillende Nederlandse bedrijven over. In ons land houdt Bpost zich – wederom via dochtervennootschappen – onder meer bezig met logistieke dienstverlening in de zorgsector, de bezorging, installatie en reparatie van elektronische apparaten, e-fulfilment dienstverlening en het verzorgen van klantenservice diensten voor webshops.