Bij de noodtelefoon komen honderden meldingen per jaar binnen. Ook komen er zo’n honderd meldingen per jaar bij de lokale dekens binnen. Dat vertelt strafrechtadvocaat en NOvA-bestuurslid Jeroen Soeteman in een interview in De Telegraaf.
Het noodnummer is er voor advocaten die een melding van bedreiging of intimidatie door cliënten willen doen, en bestaat sinds 2019. Na een melding wordt zo nodig contact opgenomen met politie, het Openbaar Ministerie, de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid of met de lokale deken. Ook wordt er in enkele gevallen een noodknop aan de advocaat in kwestie gegeven. Het is niet bekend hoeveel advocaten in Nederland momenteel met een noodknop rondlopen.
Vorig jaar bleek uit onderzoek dat de helft van de advocaten in ons land te maken krijgt met dreiging, intimidatie of agressie. De NOvA is bezig met verschillende initiatieven om advocaten hierbij een helpende hand te bieden, zoals weerbaarheidstrainingen en dus dit noodnummer.
Zorgelijke aantallen
Soeteman noemt de aantallen zorgelijk: “Je leert signalen te herkennen wanneer je in gevaar komt. Kleine dingen als, ga altijd bij de deur zitten of zorg dat je geen glazen vaas of andere potentiële wapens op je bureau hebt liggen.”
Aanleiding voor het interview is de aanhouding van Inez Weski, die door familie van haar ex-cliënt Ridouan Taghi volgens het Openbaar Ministerie dusdanig onder druk werd gezet dat zij uiteindelijk als doorgeefluik fungeerde.
De NOvA is momenteel bezig met het aanstellen van vertrouwensadvocaten, die advocaten kunnen helpen wanneer zij in de problemen zitten zonder de vertrouwelijkheid te schaden. De pilot start met vijf à zes advocaten die tijdens kantooruren beschikbaar willen zijn voor vragen van collega-advocaten. Zij krijgen voor de start van de pilot een opleiding psychosociale ondersteuning.