Voor de twaalfde keer op rij eindigt Baker McKenzie op de eerste plaats in de jaarlijkse Global Elite Law Firm Brand Index, en is daarmee ’s werelds sterkste advocatenkantoormerk. De nummers twee en drie zijn DLA Piper en Clifford Chance.
In de top drie is enkel Clifford Chance een nieuwkomer vergeleken met vorig jaar. Toen stond Dentons op de derde plek, nadat het kantoor maar liefst acht plekken – vanaf de elfde plaats – was geklommen ten opzichte van begin 2020. De voorkeur voor Dentons, als kantoor van keuze onder meer cliënten, was toentertijd flink toegenomen, zo stelde marktonderzoeker Acritas (onderdeel van Thomson Reuters) waarnaar de index destijds nog was vernoemd.
Dentons is nu – met een algemene score van 37 punten – te vinden op de vierde plek, en dus een plek gedaald op de index. Norton Rose Fulbright is dan weer twee plekken gestegen ten opzichte van 2021. Dat kantoor is een puntentotaal van 32 toegekend. De nummer twee, net zoals vorig jaar DLA Piper, en Clifford Chance krijgen respectievelijk 44 en 40 punten. Winnaar Baker McKenzie scoort honderd punten; maar liefst 56 punten meer dus dan de nummer twee.
Deze scores zijn gebaseerd op diepte-interviews met meer dan 1.700 general counsels en andere juridische inkopers van grote multinationals in ruim vijftig landen. De vier indexcriteria zijn top-of-mind naamsbekendheid, imago, en aandacht voor deals en geschillen met meerdere jurisdicties.
CMS kent dit jaar de grootste procentuele verandering in zijn merkindexscore. Het aantal punten van CMS steeg 63 procent, waardoor het kantoor van een twintigste plaats in de 2021-index nu op een gedeelde dertiende plaats staat. Linklaters is de diepste daler: het kantoor tuimelde vanaf de vierde plaats in 2021 vijf plaatsen naar beneden op de ranking.
Elizabeth Duffy, senior director global client services bij Thomson Reuters, duidt branding ontwikkelingen in de juridische branche naar aanleiding van de index: "Toen bedrijven uit de crisis kwamen, waren inkopers van juridische diensten gericht op toekomstgerichte factoren, zoals inzicht in het bedrijf van de klant en kennis van hun sector. En we zien nog steeds dat klanten specialistische expertise voorrang geven boven historische relaties of reputatie.”
De 2022 Thomson Reuters Global Elite Law Firm Brand Index kunt u hier opvragen.