Baker McKenzie is en blijft wereldwijd het sterkste advocatenmerk, gevolgd door Clifford Chance en DLA Piper. Dit staat in de nieuwe Law Firm Brand Index van marktonderzoeker Acritas. Het is de negende editie van deze brand index, en Baker McKenzie staat voor de negende keer op de eerste plaats, meldt The American Lawyer.
Voor het onderzoek vraagt Acritas jaarlijks aan crica 1.600 legal en general counsel bij grote bedrijven en instellingen met welke advocatenkantoren zij het best bekend zijn en welke kantoren zij bij voorkeur inschakelen in het geval van M&A-transacties of geschillen. Uit de feedback van de respondenten komt naar voren dat de merknaam Baker McKenzie liefst twee keer zo sterk is als de nummer twee, Clifford Chance. Dit kantoor verdringt dit jaar DLA Piper naar de derde plaats.
Volgens Acritas-CEO Lisa Hart Shepherd scoort Baker McKenzie jaar na jaar zo goed dankzij de ingezette strategie. “They chose their path of wanting to be the most global firm and put that as the main priority of what they were going to do.”
De snelste stijger in de lijst ten opzichte van vorig jaar is de begin 2017 gevormde nieuwe combinatie Eversheds Sutherland, gestegen van de twintigste naar de twaalfde plaats.
Niet toevallig springen zowel Baker McKenzie als Eversheds Sutherland er beide uit als het gaat om een focus op innovatie, aldus Acritas. Beide kantoren scoren onder de respondenten het sterkst op dit gebied, gevolgd door Allen & Overy.
Volgens Shepherd zijn cliënten het meest onder de indruk van advocatenkantoren die daadwerkelijk proberen te innoveren door hier fors in te investeren. In dit licht is het dan ook logisch dat het op technologie gerichte Bird & Bird voor het eerst een plekje heeft veroverd in de global ranking (plaats 20).
De top 10 van de Global Law Firm Brand Index 2018 ziet er als volgt uit:
1. Baker McKenzie
2. Clifford Chance
3. DLA Piper
4. Norton Rose Fulbright
5. Linklaters
6. Allen & Overy
7. Jones Day
8. Hogan Lovells
9. Freshfields Bruckhaus Deringer
10. Dentons