Baker McKenzie wil ondersteunende medewerkers niet langer beoordelen op basis van prestaties, maar via peer reviews door collega’s. Een methode die straks waarschijnlijk ook wordt losgelaten op de fee earners van het kantoor: een pilot met peer reviews binnen de Londense vestiging is momenteel aan de gang, meldt The Lawyer.
De proef wordt in de loop van het jaar geëvalueerd. Afhankelijk van de pilot resultaten in Londen zal Baker McKenzie aan het einde van het lopende financiële jaar besluiten of beoordeling via peer reviews binnen alle vestigingen wereldwijd wordt ingevoerd.
In plaats van een jaarlijks gesprek zullen Baker McKenzie medewerkers in dat geval het middelpunt worden van een ‘performance discussion’, gebaseerd op feedback van tenminste vijf collega’s en eventueel ook ondergeschikten.
De nieuwe manier van het meten van prestaties heeft volgens global chief talent officer Peter May alles te maken met cultuurveranderingen binnen Baker McKenzie. “Tot nog toe voerden we jaargesprekken op basis van de prestaties en de ratings vanuit het bedrijf,” licht May toe. “Nu is het tijd voor discussies over de prestaties op basis van meerdere bevindingen van collega’s. Het wegnemen van de droge prestatiebeoordeling levert volgens mij levendiger en beter gekleurde gesprekken op, waarmee we daadwerkelijk de prestaties van onze mensen kunnen verbeteren.”
De veranderde wijze van beoordeling heeft vooralsnog geen gevolgen voor de salariëring van werknemers.